Význam zkratky CTR (míra prokliku)

Poslední aktualizace:

Zkratka CTR zkracuje označení „click-through rate“, tedy míru prokliku.

Termín se používá v on-line prostředí, většinou u reklamních kampaní, ale můžete s CTR hodnotou pracovat i jinde.

Ukazuje poměr mezi zobrazením a počtem prokliků – výsledná hodnota je potom v procentech.

Dalo by se říct, že hodnota CTR je ukazatelem, jak je reklama efektivní.

Čím je hodnota CTR vyšší, tím samozřejmě lépe. 

CTR
Hodnota CTR může ukazovat efektivitu produktové PPC kampaně ve vyhledávači.

Jak se CTR (míra prokliku) počítá

Je to jednoduché.

Na výpočet míry prokliku existuje vzorec.

Jednoduše vezmete počet kliků, ten vydělíte počtem zobrazení a vynásobíte číslem 100, díky tomu dostanete procenta.

Abyste tyto data věděli, musíte mít integrovanou webovou analytiku, například službu Google Analytics

⁉️ CTR (%) = počet prokliků / počet zobrazení * 100

Kde se můžete s mírou prokliknu potkat?

Typickou reklamou, která je na internetu viditelná a musíte se aktivně probliknout, jsou například PPC kampaně.

Ať už se jedná o vyhledávací kampaň, produktovou nebo brandovou.

Tato reklama ve vyhledávači je stále oblíbená a neobejde se bez ní žádný e-shop.

Dále se CTR používá u jiných bannerů a podobně.

Setkat se s hodnotou můžete například, pokud byste chtěli zjistit míru prokliku na váš web z organického (neplaceného) vyhledávání.

Jak je možné CTR vylepšit?

Samotnou hodnotu CTR můžete zlepšit jedině prostřednictvím kvality toho, co zobrazujete.

Ať už je to reklama, banner nebo odkaz na vstupní stránku vašeho webu.

Rozhodující roli v CTR hrají 2 základní faktory, a to vizuální stránka a motivace

  • Reklama musí především zaujmout, tedy být hned vidět. To je první předpoklad, bez kterého bude hodnota CTR minimální.
  • Zároveň musí motivovat prokliknout se na web a například nakoupit. Samotná míra prokliku se započítá už do CTR. Motivovat můžete například promyšleným vizuálem, ale ještě lepším textem. 

💡 TIP: Hodnotu CTR můžete měřit také u affiliate odkazů.

Obecně bude CTR vyšší, pokud zamaskujete, že se jedná o affiliate odkaz.

Podívejte se, jak maskovat affiliate odkazy pomocí Pretty Links.

Míru prokliknu je potřeba vnímat v kontextu

Jen těžko jde hodnotu CTR oddělit od kontextu.

Větší hodnotu CTR bude mít například reklama nabízející slevu 20 % na oblečení než třeba reklama na vstup do ZOO.

Proto vždy záleží na předmětu reklamy a samotném sdělení.

Dobrým ukazatelem může být míra prokliku (CTR) například při testování A/B variant reklam. 

Další výrazy z affiliate marketingu:

Photo of author

Autor

Dušan Souček

Affiliate manažer, partner a autor Affiliate Výzvy. Affil mě baví už celou řadu let. Aktivně spravuji několik affiliate programů a tvořím affil weby.

Napsat komentář