Inzerentem se a v affiliate marketingu rozumí někdo, kdo má affiliate program, který můžou affiláci propagovat.
Inzerentem tedy je podnikatel, majitel e-shopu, majitel služby, autor infoproduktu, apod.
Je to zkrátka obchodní, nebo podnikatel, který prodává něco na internetu a chce aby se jeho produkty nabízeli i affiliate partneři.

Aby partneři mohli propagovat, tak musí mít inzerent zřízený affiliate program. Může to udělat dvěma způsoby.
- buď se připojí do nějaké affiliate sítě
- nebo si zřídí vlastní affiliate program
Každá možnost má své pro a proti.
Výhoda sítí je, že často už mají partnery a rozběh affiliate programu může být rychlejší. Zároveň připojením k profesionální affiliate síti inzerent veškerou správu deleguje a nemusí se tak téměř o nic starat.
Vlastní affiliate program se vyplatí pokud se chcete o partnery starat a chcete mít vše pod kontrolou. Mnohem rychleji se k partnerům můžou dostat všechny změny, akční nabídky a další věci o kterých by partneři měli vědět.
Co je úkolem inzerenta
Inzerent má za úkol především připravit dokonalé prostředí pro bezproblémovou a zároveň atraktivní propagaci jeho produktů.
- nastavit výši provize
- připravit propagační materiály
- pravidelně komunikovat s partnery
- schvalovat konverze a vyplácet provize
Ale především by inzerent měl mít atraktivní zboží, nebo službu a vyladěnou konverzní cestu.
Občas je vidět takový nešvar, kdy mazaný obchodník zkouší něco prodat na internetu a spoléhá se, že affiliate partneři za něj udělají marketing a budou prodávat.
Zkrátka si myslí, že celý marketing deleguje na affiliate partnery. Občas aby je motivoval nabídne i nesmyslně vysokou provizi.
Tohle bohužel nikdy nedopadne dobře. Affil je pouze součástka celého marketingového mixu a funguje ve spolupráci s ostatními marketingovými kanály. Nikdy ne samostatně.