5 a půl rady jak si vybrat správný affiliate program

affiliate program

Doba affiliate středověku je už dávno pryč. Dnes tento nástroj drží silnou pozici v rámci marketingového mixu spousty firem. Není tedy divu, že mnozí z nás, kdo podnikáme na internetu, hledají ten správný “affil”, do kterého by se pustili. Jak ale takový program v rozlehlé nabídce najít? Podíváme se tomu na zou… konverze.

1. Začni u sebe

Ještě než se vrhneš na porovnávání provizí a konverzních poměrů jednotlivých kampaní, dej si otázku, jestli je daný produkt především pro tebe? Nemá smysl propagovat hrnce a vařečky, pokud naše schopnosti v kuchyni končí u zalití pytlíku s čajem horkou vodou a objednání pizzy na damejidlo.cz. Pořádně bychom ani nevěděli, jak takový produkt lidem představit a dnešní zkušené očko uživatele internetu pozná, co je “autentické” a co mu strejda Google nebo Facebook cpe jako reklamu.

Čím více budeš s produktem souznit, tím lépe se ti bude propagovat a to může být výhoda, která přebije dokonce i výhodnější výši provize! A samozřejmě si produkt nezapomeň nejdřív vyzkoušet.

2. Odhadni cílovou skupinu

Nebudeme si nic nalhávat, sociální sítě přece neslouží primárně k tomu, aby všichni kamarádi věděli a “viděli”, co dnes provedla naše kočka (i když, někdy se to přece jen může hodit). Buduj si  své publikum! To je první svaté přikázání, pokud chceš na internetu něco prodávat. Ty už ale samozřejmě dobře víš jak na to, a na Facebooku a Instagramu máš stovky nebo rovnou tisíce lidí, kteří hltají to, co děláš.

Aby to však hltali i nadále, nesmíš je překrmit. Sdílet reklamu je třeba s mírou. Stejně tak mezi ně nemůžeš vypálit něco, co rozhodně nečekají. Na travel blogu bude propagace vysavačů vypadat nepatřičně. Nějaké konverze a peníze to možná přinese, ale z dlouhodobého hlediska takové jednání vykáže především ztrátu. Mysli strategicky a již dopředu si urči, jaké kanály se ti k propagaci nabízí (FB, Instagram, e-mail, blog, Youtube, microsite) a také, jaký způsob je nejvhodnější pro jejich využití.

3. Co se skrývá za produktem

Na trhu je spousta affiliate programů, které běží už roky a jsou prověřeny jak jejich partnery, tak samotnými zákazníky. Produkty zajetých značek se mnohem lépe prodávají. Pokud teprve začínáš, zvol si spíše tyto programy.

Ne nadarmo se používá termín “affiliate spolupráce”. A s někým, s kým se špatně komunikuje nebo ti není sympatický, se bude spolupracovat velmi těžko. Samozřejmě, že hlavním důvodem pro to, stát se affiliate partnerem, je vydělat peníze, ale nezapomeň, že s daným produktem si vybíráš i lidi, kteří za ním stojí a že spolupráci uzavřete pravděpodobně na delší dobu!

4. Podmínky, provize, propagace

Tak, našli jsme produkt, který bychom sami používali a je na míru šitý našemu publiku. Paráda! Pojďme na tu praktickou část! Některé programy mají specifické podmínky, které určují, jak jejich produkt smíme a nesmíme propagovat. Například mohou zakazovat cílení PPC reklamy na jméno dané firmy či na nějaká další klíčová slova apod. Přečti si pečlivě pravidla, ať tě z kampaně zbytečně nevyloučí.

Také si musíš umět spočítat, jestli se ti to vyplatí. Je rozdíl dostat 20 % z produktu za pár stovek, kterého se prodává tisíce kusů měsíčně a 40 % z produktu za tisíce, který ale osloví jen pár lidí.

U prověřených programů také najdeš průměrnou míru konverze, případně se na ni můžeš dotázat. Pomůže ti odhadnout, kolik procent oslovených lidí daný produkt koupí. A nezapomeň, že některé affily mají v nabídce produktů více, takže můžeš lidi přivést ke koupi i několikrát.

5. Šaty dělaj člověk, člověk dělá kampaň

Máme tu ještě kritérium, které nebývá na první pohled vidět, často však může hrát důležitou roli. Spousta firem, které se dnes rozhodnou zařadit do svého marketingového mixu i affiliate, osloví pro tyto účely affiliate manažera, který se o celou kampaň stará.

To je důležitým ukazatelem kvality jak už samotného produktu, (protože takoví manažeři by na žádných “šmejdech” neriskovali své jméno), tak profesionálního provedení samotné kampaně. Tady tě pravděpodobně žádné zádrhely například s vyplacením provizí, které se protáhne na půl roku, nepotkají. Stejně tak můžeš očekávat skvělou komunikaci a přípravu – např. vypracované bannery, speciální výhody a ocenění pro nejúspěšnější partnery nebo skupinu na FB, která tě udrží v obraze a často i skvěle pobaví.

1/2. S chutí do toho, půl je hotovo

Vyběr správného affiliate programu si žádá průzkum a rozvahu. Nabídka je naštěstí tak široká, že si v ní to pravé ořechové najde snad každý. My máme samozřejmě své prověřené tipy (“výrazné mrknutí”) a pokud si myslíš, že máš na to stát se plnohodnotným affiliate partnerem, přidej se do naší party. Lovu zdar!