Rozhovor s TOP affiliate partnerem Vítem Prokůpkem

Poslední aktualizace:

Je spousta podnikatelů, kteří tvrdí, že je doslova nemožné při své práci ještě dělat affiliate, že na to nemají prostor a že se jim to prostě nevyplatí. Také se objevují názory, že affiliate není pro ně, protože nechtějí propagovat cizí produkty a taková propagace je pro ně vlastně kontraproduktivní.

Vít Prokůpek je profesionálním vyjednavačem a odborníkem na psychologii ovlivňování, lektorem, konzultantem a koučem působícím na mezinárodní úrovni. Je autorem knižního bestselleru „Psychologie ovlivňování: 99 tipů pro zvýšení vaší přesvědčivosti„.

Kromě svého podnikání se velmi často a úspěšně zapojuje do různých affiliate kampaní. A je také jeden z nejúspěšnějších affiliate partnerů. Přečtěte si rozhovor s Vítem nejen o affiliate marketingu.

Dobrý den, pane Prokůpku,  jsem velice rád, že jste souhlasil s rozhovorem na téma affiliate byznys. Prohlížel jsem si Váš web www.VitProkupek.cz a řekl bych, že jste velice vytížený a velmi úspěšný podnikatel. Jak moc Vaše podnikání vyplňuje Váš týdenní program?  

Je to hodně nepravidelné. Jsou měsíce, kdy se nezastavím, jako například září, říjen a listopad. Firmy chtějí dočerpat rozpočty, a tak právě v těchto třech měsících probíhá nejvíce školení a konzultací. Naopak červenec a srpen jsou klidnější měsíce a mám tak čas na dlouhodobé projekty. 

Velkou výhodou je, že pracuji sám na sebe a s harmonogramem mohu relativně flexibilně nakládat. Pokud padám na pusu, můžu to vyčítat jedině sobě. 🙂

Je spousta podnikatelů, kteří tvrdí, že je doslova nemožné při své práci ještě dělat affiliate, že na to nemají prostor a také, že se jim to nevyplatí. A také se objevují názory, že affiliate není pro ně, protože nechtějí propagovat cizí produkty a taková propagace je pro ně vlastně kontraproduktivní. 

Jak zvládáte skloubit Vaše podnikání a právě affiliate? A jak nahlížíte na propagování cizích produktů právě vedle Vašeho vlastního podnikání?

Osobně to vidím tak, že affiliate aktivity se skvěle doplňují s prací, kterou dělám. Dlouhodobě buduji komunitu lidí, kteří se zajímají o vyjednávání a psychologii ovlivňování, přičemž důležitým prostředkem komunikace, prostředkem k udržování pozornosti i prodejním nástrojem je pro mě hlavně e-mail. Jelikož mám docela úzkou specializaci, čtenáři mého newsletteru uvítají občasnou změnu tématu. 

Pro mě je affiliate marketing naopak extrémně efektivním způsobem využití času. Občas pošlu e-mail, občas vytvořím facebookovou placenou reklamu, pár příspěvků dám na sociální sítě organicky… A je to. Takhle to zní jednoduše, nejtěžší je samozřejmě komunitu nejdřív vybudovat a získat si důvěru. Každopádně affiliate aktivity mi zaberou minimum času a navíc mě to baví. 

A nerozumím tomu, proč by propagace produktů někoho jiného měla být kontraproduktivní. Rád doporučuji kvalitní produkty a často to dělám úplně bezplatně, protože chci lidem pomoct. Když se vás někdo zeptá, jestli znáte dobrého elektrikáře, rádi ho doporučíte. V rámci affiliate za doporučení ještě dostanete provizi, mně to zní docela příjemně. 🙂 A má to ještě jeden velmi důležitý byznysový rozměr… 

Jaký? 

Dlouhodobé budování vztahu se zákazníky a ostatními podnikateli. Když doporučíte kvalitní produkt, bude vám zavázán zákazník i člověk, jehož produkt propagujete. Takže je to win-win-win. V budoucnu třeba budete mít vlastní affiliate program a budete hledat affiliate partnery. Kdo myslíte, že se spíše zapojí do propagace vašeho produktu? Někdo, kdo k vám nemá žádný vztah, nebo někdo, komu jste v minulosti pomohli a přivedli mu zákazníky? 

Jak to bylo s affiliate a Vaším podnikáním? Co bylo dřív? 

Podnikal jsem v podstatě už při škole, v roce 2006 po vysoké nastoupil do zaměstnání, potom jsem podnikal chvíli při práci a od roku 2009 jsem úplně na volné noze. První affiliate spolupráce přišla až v roce 2014 jako takové příjemné zpestření. 🙂

Když se rozhodujete, zda se zapojíte do affiliate kampaně, co je pro Vás rozhodující? Produkt, výška provize, affiliate manažer, firma, která produkt nabízí, nebo ještě něco jiného? Nebo od každého trochu?

Kvalita produktu je samozřejmě klíčová. Pokud získám jistotu, že je produkt kvalitní, přemýšlím, jak by tento produkt mohl být zajímavý pro mou cílovou skupinu. Výše provize je obvykle u vzdělávacích online programů stejná nebo velmi podobná, beru ji tedy spíše jako vedlejší kritérium.

A mám ještě jednu zásadu – propaguji jen produkty lidí, které znám osobně (nebo firem, jejichž majitele znám osobně). Vím, že to je možná staromódní, ale funguje to tak skvěle. Proto je dobré občas vyskočit z online prostředí a věnovat se navazování a budování vztahů, zkrátka networkingu. Důležitá je i osoba affiliate manažera, za výbornou věc považuji manuální dohledávání nepřiřazených konverzí, což zdaleka není standardem.

Když jsem tak koukal na ten Váš web, asi nebudu moc daleko, když řeknu, že ta vaše úspěšnost v affiliate souvisí s Vašim oborem podnikání. Je to tak?

Asi narážíte na to, že jsem napsal knihu Psychologie ovlivňování a celkově se zabývám tím, jak se lidé rozhodují. 🙂 Ano, samozřejmě je to skvělý základ, který uplatníte nejen v affiliate kampaních a marketingu, ale i celkově v životě. Aspoň základy psychologie ovlivňování by měl mít každý marketér. Bohužel to tak často není a pak si nabijí pusu a nemůžou přijít na to, čím to bylo… 😉

Prozradíte našim čtenářům jaké formy propagace při affiliate používáte? 

Snažím se najít rovnováhu mezi vynaloženým časem versus přínosem. Nejvíce se mi osvědčily dva kanály – placená facebooková reklama včetně remarketingu a e-mail marketing.  

Jak jste na tom s Vaší databází? Prozradíte velikost/kvalitu databáze? Jsou to lidé, kteří na Vaše doporučení nakupují opakovaně?

V současnosti není má databáze nijak velká, je v ní 8400 e-mailů. Byl jsem i na 24 000, ale udělal jsem radikální řez a málo aktivní e-maily promazal. Mohu tedy říct, že její kvalita je v současnosti velká. A je dost lidí, kteří nakupují opakovaně nejen mé vlastní produkty, ale i další produkty, které jim doporučím.

A jak jste na tom s reklamou? Myslím, že by lidi zajímalo, na kolik se dostanete s cenou za jeden přivedený/získaný kontakt a kolik obvykle investujete na začátku kampaně do placené reklamy (aspoň v řádech)

Tohle nejde říct univerzálně, navíc ceny každým rokem rostou. Proto doporučuji začít co nejdříve, dokud jsou ceny reklamy ještě snesitelné. 😉 Abych byl však konkrétnější – nejnižší cena za přivedený kontakt, na kterou jsem se dostal, byla 2 Kč. Ale kvalita kontaktů byla nízká. U produktů, které mají širší cílovou skupinu (například online kurzy angličtiny) jsem se letos na podzim (2019) pohyboval mezi 5 – 9 korunami za přivedený kontakt, jejichž kvalita byla poměrně slušná.

Když propaguji specializovanější produkt, například vlastní online kurz vyjednávání, cena za přivedený kontakt se pohybuje mezi 20 a 30 korunami. Ale na druhou stranu je pak zase vyšší jejich kupní síla. Nejde tedy univerzálně říct, že nízká cena za kontakt je nejlepší ukazatel. Při jedné z posledních kampaní jeden affiliate partner figuroval drtivě na prvním místě v počtu přivedených kontaktů, v prodejích však nakonec neskončil ani v první desítce! 

Pro mě není důležitá cena za kontakt, ale celkové zúčtování kampaně: tedy kolik jsem investoval času, kolik peněz a jaký byl výnos. Největší zisk jsem měl na kampani, která mi na tržbách vynesla 168 000 Kč, přičemž investice do placené reklamy byla pouhých 10 000 Kč. Zisk 158 000 Kč a celkem přibližně 4 hodiny stráveného času mi přijde jako moc hezký výsledek. 

Kolik investuji do kampaní? To je různé, záleží také, kolik na ni mám času a zda jde o nový, nebo už prověřený produkt. Byly kampaně, do kterých jsem nainvestoval jen kolem 2000 Kč na remarketing. Největší finanční investice byla někde kolem 50 000 Kč. 

Stalo se Vám někdy, že byste do kampaně dal víc než jste vydělal? A pokud ano, jak byl Váš největší provar?

Naštěstí nejhorší výsledek, ke kterému jsem se dostal, byl, že jsem zůstal na  nule. 

Jak dlouho Vám trvalo, než jste se začal objevovat na prvních příčkách výsledků kampaní? A jak moc těžké je se tam udržet?

Vlastně hned jak jsem začal s affiliate marketingem. Ale samozřejmě to nebylo zadarmo – byl to důsledek mé předchozí práce a toho, že jsem už kolem sebe měl vytvořenou nějakou komunitu. Jinak by začátky samozřejmě byly mnohem obtížnější. 

Jak moc těžké je se tam udržet? Popravdě tohle vůbec neřeším. Pro mě je důležité, jaká je návratnost investice a je mi jedno, jestli skončím první nebo pátý. Při affilování se držím jednoho tajemství, které se k mnoha affilákům ještě vůbec nedostalo…

Jakého tajemství? 

Protože jsem časově hodně vytížený, hraje pro mě naprosto zásadní roli čas. Někteří affiliate partneři tráví hodiny času natáčením videí, psaním dlouhých článků a výsledky nic moc… Já vždy posuzuji nejen to, kolik daná aktivita do kampaně může přivést kontaktů, ale i kolik mého času si to bude žádat.

Tajemství tedy spočívá v tom, že kladu velký důraz na časovou efektivitu. Takhle to zní hrozně jednoduše, reálně to ale v kampaních u většiny affiláků moc nevidím. Osobně radši nainvestuji 10 000 Kč a půl hodiny času do facebookové reklamy a nechám to běžet, než abych trávil desítky hodin vytvářením obsahu a spamováním facebookových skupin.

Jak to vlastně vidíte s affiliate marketingem Vy? Je to vhodný obor k hlavní činnosti nebo spíše jako doplňkový zdroj příjmů, případně ho považujete za něco jiného (třeba zdroj kontaktů na potencionální zákazníky)?

Ne každý kabát sedí všem. Popravdě pro sebe si to těžko jako hlavní obor činnosti dokážu představit, spíše je to dobrý doplněk k ostatním věcem, kterým se věnuji. Na druhou stranu jsou i lidé, kteří se tím živí. 

Vím o Vás, že affilujete pro EasyLingo. Zároveň jsem si přečetl, že přednášíte v angličtině. Považujete znalost angličtiny za důležitou? Jak moc je důležitá pro Vás?

V dnešní době za naprosto klíčovou. Když člověk umí anglicky, má potom mnohem větší svobodu volby. Když jsem byl na střední a na vysoké škole, angličtina mě v podstatě živila (učil jsem ji). Moc to nikde neprezentuji, každopádně přeložil jsem z angličtiny i dvě knihy. Byla to spíše taková charita z lásky k oboru.

Popravdě ohromně obdivuji překladatele, kteří to mají jako svou hlavní činnost, že takovou mravenčí a náročnou práci dokáží dělat dlouhodobě, honoráře jsou navíc dost nízké. Propagací EasyLinga jsem si vydělal mnohem rychleji a mnohem více. 🙂 V dnešní době mám dva pracovní jazyky – češtinu a angličtinu. Dost vyjednávání, ve kterých figuruji, se odehrává právě v angličtině. A pokud jde o vlastní vzdělávání, odhadem 95 % znalostí vstřebávám v angličtině. 

Affilujete i v zahraničí? (Pokud ano, můžeme porovnat úroveň affiliate venku a u nás?)

Zatím jenom v ČR.

Kdyby za Vámi přišel člověk, který se rozhoduje, jestli se vůbec do affiliate zapojit, co byste mu řekl nebo poradil?

Ať se hodně učí ze svých chyb a nečeká, že hned bude dosahovat astronomických zisků. Vybudovat si postupně důvěru a naučit se marketing zkrátka trochu času zabere. A hlavně začít co nejdřív, každým rokem totiž cena online reklamy roste.

Je něco, na co by se měl začínající affilák, podle Vás, zaměřit? Na co se soustředit nejdřív?

Nejde to říct obecně, ale určitě by to měla být jedna věc. Někdo třeba umí dobře placenou reklamu na Facebooku, ať se tedy drží hlavně toho. Někdo má velký vliv v podobě organického dosahu, může tedy zasáhnout své followery… Někdo má zase například hodně čtený blog, ať tedy využívá svůj blog. Pro někoho je to e-mailová databáze, pro jiného YouTube…

Neexistuje univerzální odpověď, která by seděla každému. Ať se affilák zezačátku chytne toho, co umí. Pro mě to byl e-mail marketing na prvním místě, facebooková reklama na druhém místě. Nic jiného jsem zatím ani nezkoušel (kromě organických příspěvků na sociálních sítítch), protože bych tím zbytečně tříštil svou pozornost.

Co byste popřál všem, kdo jsou v affiliate zapojeni i těm, kteří o affiliate zatím jen přemýšlí? 

Vyzkoušejte to a držím vám pěsti. 🙂

Photo of author

Autor

Pavel Kuchař

Online podnikatel a aktivní affiliate partner. Účastník Affiliate Výzvy.

Napsat komentář