Dana Zajíčková – Rozhovor s TOP affiliate partnery [podcast]

Když jsem hledal informace o dnešním hostu, našel jsem toho opravdu hodně. A když jsem pak zjistil, jak se jí zadařilo v její první velké affiliate kampani, doslova mi spadla čelist. Zdá se to být úplně pohádkový příběh. Takže jsem si jist, že o Daně určitě hodně uslyšíte. Tenhle článek určitě stojí za přečtení. I za poslech!

Teď už se začtěte do rozhovoru.

Redaktor: Dobrý den Dano,

Jsem moc rád, že jste přijala pozvání k našemu krátkému rozhovoru.

Znám Vás jako úspěšnou affilate partnerku několika kampaní, dokonce už dosahujete pěkných umístění v největších kampaních největších hráčů na online trhu. Jaký je váš dosavadní největší úspěch?

Dana Zajíčková: Dobrý den všem, jsem moc ráda, že takovou pochvaku slyším. Vždycky, když to slyším od někoho cizího, uvědomím si, že to tak asi je.

Můj největší úspěch? Je to asi půl roku zpátky, co jsem dělala kampaň pro Pavla Říku “Z nuly na milion” a v části free konverzí jsem byla druhá a celkově jsem skončila pátá. Tím jsem se umístila mezi těmi TOP hráči na trhu a jsem moc ráda. 

Redaktor: Musím potvrdit, že tahle kampaň byla opravdu nabita superhvězdami českého internetu a páté místo celkově je určitě GIGAúspěch! Gratuluji, to je opravdu skvělý výsledek!

Vystudovala jste stavební fakultu na ČVUT a vypadá to, že se stavařině nadále věnujete. Člověk by řekl, že ve vašem oboru peníze jsou a že dost pravděpodobně budete i hodně časově a možná i psychicky vytížená a že nemáte potřebu ani čas dělat další byznys. 

Také jsem zjistil, že stavíte weby.

Co vás vedlo k tomu začít ještě s affiliate podnikáním? 

Odpověď: Trošku to uvedu na pravou míru. Stavebnictví v offline světě jsem se věnovala asi 17 let. A všechno se změnilo, když se mi narodil syn. Díky tomu jsem se z pozice top managementu stala matkou zavřenou s dítětem doma. První rok doma jsem odpočívala, protože jsem byla těsně na prahu vyhoření z dlouholetého působení ve stavařině. A první rok doma mi to celkem i stačilo. Starat se o dítě, večer v šest si sednout k televizi a mít volno. Ale potom jsem si uvědomila, že tohle není přesně pro můj mozek a že potřebuji začít něco dělat. Samozřejmě jsem koukala po facebooku a už asi rok se mi tam zobrazovaly různé příspěvky různých online podinkatelů, až mi začala vyskakovat reklama na “Podnikání z pláže”. V tu chvíli mi to přišlo jako nesmysl, že nikdo z pláže podnikat nemůže a jsou to jen takové vzdušné zámky a uvědomovala jsem si, že nic není zadarmo. Takže vlastně díky tomuhle projektu jsem se začala učit online technikám. 

Co se týká stavařiny,tak k té se zatím nechci vrátit, jedině pokud si budu projektovat nějaký svůj domeček. Ale jeden takový projekt na své stránce www.danazajickova.cz mám, jmenuje se to “Cesta k vysněnému bydlení” a tam vysvětluji lidem, Jak si správně koupit dům nebo byt od developera, další částí je Jak si správně vybrat okna a teď řeším další část, kde učím lidi Jak si správně přebrat stavební práce, protože si myslím, že to je velice důležité a hlavně pak Jak si vybrat stavební firmu. Takže tehle projekt bude celkem velký a postupně a pomalu roste.

Otázka: Jakou pozici affiliate ve vašem podnikání má? Základní kámen nebo spíš okrajovka?

Odpověď: Já bych řekla okrajovka na doplnění rozpočtu. Když potřebuji doplnit peníze do rozpočtu, pak jdu do nějaké kampaně. Ale samozřejmě nejdu do každé kampaně. Kampaň se mnou musí souznít. Nemůžu propagovat online kurzy jak se cvičí psi, když nemám psa. To bych nedokázala prodat. Takže ta kampaň musí nějak souviset se stavařinou. Nebo mám druhou svou část, online marketing . Mám stránky www.onlinesradosti.cz, kde učím lidi něco k onlinu. Učím “Jak udělat spávný obrázem na facebook” nebo teď připravuji kurz jak správně nastavit facebookovou reklamu. Chci to učit tak, jak to člověk potřebuje, tak, aby to vzal a rovnou uvedl do praxe. Ne tak, jak jsem to měla já, bilion informací od všech různých online marketérů a různých expertů a stejně jsem se ty informace nedozvěděla a musela jsem se to naučit sama.

Otázka: Absolvovala jste kurz „Podnikání z pláže“. Mnoho lidí tenhle kurz zatracuje a nadruhou stranu ho hodně lidí vychvaluje do nebes. Jak to máte vy? Bylo právě “Podnikání z pláže” tím, co vám ukázalo cestu k online byznysu?

Odpověď: Všeobecně – ať jde o “Podnikání z pláže” nebo ať se jedná o Pavla Říhu nebo o Zákony bohatství nebo jakýkoli tenhle velký kurz, je jedno, kde člověk začne. Je to o tom, že prostě začne a musí něco dělat. Nejde nic nedělat. “Podnikání z pláže” je super pro maminky, které nemají tolik technických znalostí, nebo nerozumí počítačům, nebo neměly stránky na FB, zkrátka nemají to technické povědomí. Stáňa Mrázková (autorka kurzu) je provádí krok po kroku po tom, jak to udělat. Protože kdyby tyhle ženy šly například k Pavlovi Říhovi do jeho klubu, většinou by neměly šanci to pochopit, protože to nastevní mozku mají trošku jinak. Sama nevím, jestli kdybych nastoupila k Pavlovi Říhovi do jeho klubu a viděla tam ty miliony videí a nevyznala se v tom, nejsem si jistá, že bych to nevzdala. Co se týká Stáni, ona ty lidi dovedla k cíli po malých krůčcích. Druhá věc je kolik těch lidí, kteří do takových kurzů vstoupí, skutečně ten svůj projekt dokončí a kolik z nich opravdu vydělává na internetu. Je to 10%? Ale proč? Prostě nevydží. Kdo se chce pořád vzdělávat? Kdo chce zapojovat pořád nové technologie? Prostě online podnikání není zadarmo, ale přichází s ním i ten velikánský osobní rozvoj a člověk už nebude nikdy stejný.

Otázka: “Podnikání z pláže” je programem zaměřeným spíš na infomarketing, tedy tvorbu vlastních produktů, ebooků, kurzů apod. Tahle cesta vás nezaujala?

Odpověď: Mám dvoje webové stránky a to vlastně samo znamená, že jdu cestou toho infopodnikání a super doplněk je právě affil. Protože to, že tvořím nějaké svoje produkty je fajn, ale jednoho krásného dne se třeba rozhodnu, že už nechci nic dalšího tvořit. Takže vlastně i když dělám vlastně to samé, jako dělá Pavel Říha, i když já jsem tedy na začátku, ale právě proto, že mi ta jeho práce dává smysl, můžu propagovat jeho kampaň a proto jsem se do ní zapojila. Je to takový doplněk.

Otázka: Kdy jste přišla na nápad zabývat se affiliate?

Odpověď: On mi vlastně zavolal Dušan Souček, jestli nechci náhodou propagovat knížku “Z nuly na milion”. Takže od tehdy. No vlastně jsem ještě dělala kampaň an EasyLingo a ani vlastně nevím, proč jsem ho začala propagovat. Asi mi to dávalo smysl v tu chvíli.

Otázka: Jak jste na tom v současnosti s affiliate? Kolik času mu věnujete? Kolik to je v poměru s ostatními byznysy? A jak je to s výdělky? Předpokládám, že affiliate by mělo být vepředu v poměru práce/příjem. Máte to taky tak?

Odpověď: V tuhle chvíli nepropaguji žádný projekt. To spíš ve chvíli, kdy mám volno, pak propaguji. Nebo když mám dopředu vybráno, že budu propagovat nějaký projekt, pak ho propaguji. V tuhle chvíli propaguji kampaně, které mají nějaké časové nastavení třeba na 2 měsíce. Mám rozvrh tak, abych to mohla všechno nastavit, udělat nějaké vysílání a podobně, abych ten projekt mohla podpořit. Pokud jde o evergreenové kampaně, tam zapojená nejsem. Trochu uvažuji o feng-shui, to mi sedí ke stavebnctví.

Otázka: Můžu se zeptat na velikost vaší databáze emailů?

Odpověď: Moje databáze je zhruba 300, 350  kontaktů. 

Otázka: To není nic moc a když jste byla pátá v kampani Pavla Říhy, kdy jste soupeřila i se statisícovými databázemi, to tedy klobouk dolů za páté místo celkově!

Vím, že hodně pracujete s PPC reklamou. Používáte PPC jen na FB nebo i jinde?

Odpověď: Co si budem povídat – jediná reklama, která funguje a je efektivní, je facebooková reklama, pokud je správně nastavená. Co se toho týká, člověk musí zkoušet, zkoušet a zkoušet. Samozřejmě si vytvářím i svou podporu, nepoužívám jen věci vytvořené v kampani pro všechny, kombinuji to. A díky tomu, že PPC ovládám, má to výsledky. Vlastně používám své texty, své obrázky, sdílím to na svou zeď, je to hodně kreativní činnost.

Hodně v kampani komunikuji. V té poslední třeba 2x do týdne nějaké video. Ale zas aby to nevypadalo, že jsem každý druhý den seděla u počítače, to ne. To se musí vytvořit, zadat, spustit, pak vyhodnotit a tak. Takže hodně práce na začátku, dát to do těch sad. A pak pravidelně kontrolovat. A vědět, jaká čísla má člověk dosahovat a když to nefunguje, pak to prostě vypnout.

Otázka: Spousta lidí říká, že dneska PPC není to, co bývalo, že ceny rostou a dosah klesá. Můžete k tomu něco říct? Jak to máte vy? Vyplatí se vůbec ještě dělat affiliate přes PPC?

Odpověď: Dosah příspěvků ve skupinách samozřejmě klesá a klesá, ale co se týká reklamy, já zatím žádný rozdíl nevidím. Může být spoustu věcí, které se mohly stát, nemusí to být jen o dosahu reklamy. Já už zadávám reklamy i pro někoho jiného a umím kontakt za 4 Kč. Občas ani já sama nechápu, že se to zobrazilo těm správným lidem, ale vychází to opravdu na tyhle peníze. Strašně záleží na tom, kolik seberete dat přes ty svoje pixely.

Otázka: Zjistil jsem, že vám právě v affiliate Vám velice dobře fungují LIVE videa. Myslíte si, že točit videa je důležité? Že vás to třeba nějak odliší nebo spíše zvýrazní mezi ostatními propagátory affiliate programu? Je zrovna video vaší parketou?

Odpověď: Já vám něco prozradím – já vlastně nedělám LIVE video. Já si předtočím video a pak ho pustím na FB jako LIVE. Nemám na to  – jak se říká – koule, dělat live videa. Mám třeba jeden dva dobré dny, kdy si videa předtočím a pak je prostě pouštím. Využívám, když mám ten den hodně energie a mám co říct, pak těch videí natočím třeba sedm. Nastříhám si je a pak je nasdílím. Dokonce s Dušanem připravujeme kurz na Live video. 

Když se nad tím tak zamyslím, výsledek v kampani Pavla Říhy mám proto, že jsem do toho dokázala dát ut autenticitu, dokázala jsem těm holkám ukázat, že je to i pro nás.

Otázka: Takže jste vlastně oslovila úplně jiné publikum, než by se nabízelo a než oslovili ostatní. 

Odpověď: Ano. A proto to podpořilo to live video hodně. Protože jsem tam dokázala dát svůj názor na online podnikání, na to jaký je rozdíl a mezi kým. Vlastně jsem sdílela svou vlastní zkušenost. 

Otázka: Máte nějaký vyhraněný tématický okruh nebo třeba affiliate manažera, jehož programy podporujete? Co je pro vás důležité při rozhodování jestli se do kampaně zapojíte?

Odpověď: Ráda podporuji infopodnikatele. Šampony za provize, to bych nedělala nikdy. Musí se mnou souznít téma a nesmí to být prázdné. Nerada bych dávala jméno někam, kde ten kurz nestojí za nic. Většinou chci vidět ten produkt, než se rozhodnu.

Otázka: Máte nějaký oblíbený program, který jste v minulosti podporovala v affiliate kampani?

Odpověď: Určitě u Pavla Říhy budu znova. Mám třeba ráda Dovychovat. A líbí se mi i Feng-shui.

Otázka: Affilujete jen u nás, nebo i venku? Nebo třeba zahraniční produkty u nás?

Odpověď: V zahraničí nebudu propagovat. Live video v angličtině určitě dělat nebudu, i když anglicky mluvím :-D. Ale namám tam ani publikum. To ne.

Otázka: Jaký máte plán na letošní rok v oblasti affiliate (případně i v ostatním životě a porovnat posun nebo rozsah, který budete věnovat affiliate)?

Odpověď: Pokud budu někoho affilovat, pak budu podporovat kampaně, které dělá AffilBest. A to z toho důvodu, že přesně vím, jak se tam dohledávají konverze. Je to způsob, který je fér. Určitě nebudu propagovat věci, kde si kampaň napíše někdo sám. Tam se 20-30% konverzí ztratí. Dohledávání a měření není úplně jednoduché, takže do toho nepůjdu. Určitě bud propagovat produkty Dušana Součka, protože vím, jak se tam přesně dohledává. A pro mne je tohle důležité.

Otázka: Doporučila byste affiliate dalším lidem? Myslíte si, že je jednoduché affiliate zařadit do svého byznysu? Samozřejmě myslím propagaci cizích produktů, ne vlastních.

Odpověď: Propagovat mohou i lidi, kteří nemají s affiliate cokoli společného. Klidně můžou propagovat přes svojí zeď a mít to jako svůj měsíční přivýdělek. 2, 3, 4, 5 tisíc. Nebo pak i PPC reklama, to už je složitější. Ale jinak to může dělat i ten, co nemá vůbec žádné zkušeosti. I ti, co mají své webovky a svéprodukty a ty jejich produkty jim třeba ještě tolik nevydělávají, pro ně to je super. Když si vyberou ten správný affil program, tak najednou mají spoustu věcí, které můžou sdílet. Oni pro ně opravdu rádi udělají článek, udělají s vámi rozhovor a tak dále. Jen se nebát zeptat.

Otázka: Co byste poradila začínajícím affiliate partnerům? 

Odpověď: Nebát se toho a jít do toho. Já jsem taky začínala. Bez jakékoli databáze. Každý se to dokážeme naučit. I kdyby se ten člověk měl ze začátku jen naučit jak sdílet příspěvky. Pak k tomu zas něco přidá a jak se učí a roste, dává tomu zase víc a víc energie. Výmluva “Nemám čas něco affilovat”, není o tom, že ten dotyčný nemá čas. Ale o tom, že má strach. Protože to neumí a bojí se to učit. Já jsem zářným příkladem toho, že bez databáze, se základní znalostí reklamy, jsem byla schopná si vydělat desítky tisíc korun. 

Redaktor: Děkuji Vám za rozhovor a přeji hodně úspěchů ve vašich kampaních i v osobním životě.

Dana Zajíčková: Ráda jsem poskytla tenhle rozhovor a aspoň lidi zjistí, že nemusíbýt superhvězda na trhu online a můžou úplně v pohodě vydělávat affilem. 

Děkuji a mějte krásný den!

Rozhovor připravil Pavel Kuchař, redaktor AffilBestu.