6 typů affiliate webů a projektů

Poslední aktualizace:

Hledáte dlouhodobý způsob jak dělat affiliate marketing?

Chcete si zajistit příjem z online projektů?

Způsobů, jak dělat a vydělávat s affiliate marketingem je hodně.

V článku si ukážeme příklady 6 typů affiliate webů (projektů).

  • Cashback portály
  • Kupónové a slevové weby
  • Obsahové a recenzní weby
  • Katalogové weby
  • PPC reklama
  • E-mail marketing

Většina konceptů úspěšných affiliate webů stojí na běžném chování uživatelů.

✅ Lidé na internetu hledají informace = potřebují informační weby

✅ Lidé na internetu hledají slevy a kupóny = potřebují slevové a kuponové weby

✅ Lidé chtějí ušetřit a získat peníze zpět = potřebují cashback portály

Právě na těchto základech stojí většina úspěšných affiliate stránek.

Cashback portály

Velmi jednoduchý způsob jak dělat affiliate marketing. Zkrátka nabídnete lidem část své provize.

Na první pohled to vypadá jednoduše. Je za tím ale spousta technických a administrativních záležitostí. Musíte totiž zajistit registraci uživatelů a vyplácení jejich odměn.

Podstatné je, že to celé funguje díky silné touze lidí ušetřit pár korun za každý nákup. 

Portál svým uživatelům jednoduše nabídne určitý procento z nákupu zpět.

Jejich marketing je jednoduchý.

Něco na způsob.

Stejně byste si to koupili, tak proč to nekoupit přes nás a mít z toho pár procent zpět.

Cashback portály mají své pevné místo ve světě affiliate marketingu. Ale jejich reálný přínos je diskutabilní. Je potřeba hodně hlídat data.

Není výimkou, že zákazník už je rozhodnutý si něco koupit. Zkusí ale ještě zagooglit a najít, jestli e-shop není na nějakém cashback portálu.

Pokud najde, tak nakoupí přes cashback a získá pár korun zpět.

Cashback získá provizi za objednávku, která by ale velmi pravděpodobně nastala i bez něj.

Proto spousta affiliate programů zakazuje propagaci (nebo snižuje provize) na cashback portálech. Hledejte v obchodních podmínkách.

Příklad obchodních podmínek:

Také často mají cashback portály menší provizi, než ostatní partneři.

Zdroj: Affiliate kampaně eHub.cz

Jako byznys model pro affiliate partnery je cashback skvělý.

Ale je docela technicky náročný. Není to hra pro začátečníky.

Určitě mají ve světě affiliate marketingu cashback portály své pevné místo. A pro e-shopy může být spolupráce s nimi velmi přínosná. Ale jak už jsem zmínil výše, je potřeba velmi důkladně hlídat data a počítat reálný přínos.

Příklady největší cashback portálů:

Slevové a kupónové weby

Tyto portály stojí na stejné lidské potřebě výhodného nákupu jako cashbacky.

Je zcela běžné, že my lidé, než nakoupíme v nějakém e-shopu ještě před tím zkusíme vyhledat nějaké slevy na internetu.

Zkrátka zadáme do vyhledávače například “Alza slevový kód” a najdeme si weby, kde se nabízejí slevové kupony.

Mimochodem tohle slovní spojení má podle Marketing Mineru docela slušnou hledanost.

Z výsledků vyhledávání se potom dostanete na portály, kde jsou “vypsané” všechny slevové kupony a akce.

Pro jejich získání se ale často musíte prokliknout do e-shopu. A tím se zaznamená affiliate proklik. 😉

Velký hodnotový přínos pro zákazníka se tady neděje.

Portál pouze předal informaci o kupónu a “nastrčil” svůj affiliate link hledači, který chce slevu.

Je víc, než pravděpodobné, že by tato objednávka nastala i kdyby slevu nenašel.

Pro partnery je tento model mnohem technicky dostupnější, než casbacky. Dokonce existují i šablony do wordpressu přímo na kuponové weby.

Pro e-shopy a majitele affiliate programů je opět reálný přínos kuponových webů předmětem důkladného měření a analyzování. Stejně jako u casbacků i tady platí, že spousta objednávek by možná nastala i bez kuponových webů.

Rychlé srovnání našich dat ze správy affiliate programu Online jazyky & EasyLinga

Online jazyky prodávají jazykové kurzy a celý obchod tady většinou pobíhá tak, že se nový zájemce zaregistruje do dema (druhý sloupeček) a pokud se mu kurz líbí, tak koupí plnou verzi (třetí sloupeček).

Konverzní poměr (poslední sloupeček) jasně ukazuje jak probíhá propagace u kupónových webů.

❌ Nepřivádějí nové zájemce do dema. Tedy nedělají to co primárně e-shop chce a potřebuje.

❌ Pouze „nastrčí“ slevový kód lidem, kteří hledají na internetu slevu, ale už jsou většinou rozhodnutí nakoupit.

Používání slev a různých kupónů je v marketingu úplně normální. Nemyslím si, že je to dobře nebo špatně.

Je to zkrátka součást marketingové strategie a stejně jako u cashbacků i tady musíme hlídat data.

Něco tu ale smdí…

Cashbacky i kuponové weby jednou na kvantitu. A často na svých stránkách nabízejí už dávno expirované, nebo neplatné slevy a kupóny.

Zkrátka čím víc slevových klíčových slov obsadíš, tím líp.

Občas je u slev napsáno, že už neplatí, občas ne. Vždy je to ale šikovně obalené marketingem a UX technikami, které uživatele stejně přimějí kliknout na „využít slevu“.

Co myslíte, je sleva na obrázku aktivní, nebo není?

Lidé většinou neřeší detaily.

  • Hledají slevový kód…
  • najdou…
  • klikaj…
  • affilák zaznamená proklik (a provizi)

Bohužel nastane tento smutný příběh.

Zákazník v e-shopu už žádnou slevu logicky nedostane, protože kód, který našel na slevovém portálu už neplatí, nebo byl dokonce falešný (i to se občas děje).

A s touhle negativní zkušeností udělají objednávku na e-shopu. Občas ještě vynadají zákaznické podpoře, že jim nefungují slevové kupóny. Ta samozřejmě netuší co se děje.

Je to ideální způsob jak naštvat zákazníka už na začátku. 

😉 Všechno jde dělat poctivě a s orientací na zákazníka, někdy je ale touha zobrazovat se na víc klíčových slov větší, než chuť podnikat férově.

Příklady kupónových webů

Obsahové weby

Každé affiliate podnikání stojí na návštěvnosti, kterou buď máte (e-mailová databáze, SEO), nebo si ji koupíte (ppc). 

Klíčem k úspěchu na internetu je mít obsah, který uživatel googlí.

Tohle perfektně splňují různé recenzní články, porovnání produktů, atd… 

Příklad:

❓Budoucí zákazník přemýšlí jestli si pořídí hosting u wedosu, nebo někde jindě?

➡️ Jde na google a zadá „wedos recenze, nebo wedos zkušenosti“. Najde články, kde se dočte různé infomrace a zkušenosti. Většina autorů těchto článků jsou affiláci.

❓ Nevíte která aplikace na angličtinu je nejlepší?

➡️ Jdete na google a zadáte „nejlepší aplikace na angličtinu“. Najdete články, kde se dočte různé infomrace a zkušenosti. Většina autorů těchto článků jsou affiláci.

Celé to stojí na další přirozené lidské potřebě.

Zatímco předchozí příklady stojí na potřebě ušetření peněz.

Obsahové weby, recenzní portály a vzdělávací magazíny stojí na přirozené potřebě hledání informací.

Samozřejmě i tady to všechno stojí na datech. Zásadní je hledanost klíčového slovního spojení.

Příklad:

Zkuste zadat do google třeba „ketomix recenze“.

Ketomix je oblíbená a hlavně vyhledávaná keto dieta. 😉

Mrkněte na různá slovní spojení kolem „ketomix recenze“ a jejich hledanost podle Marketing mineru.

Ve výsledcích vyhledávání pak většinou najdete různé recenzní články, které právě píšou obsahoví affiláci.

O přínosu pro zákazníka tady není pochyb.

Inzerenti i affiliate sítě mají nejrůznější obsahové a recenzní weby rádi.

Často pro ně dokáží zařídit produkty na testování a provize pro obsahové partnery je často vyšší než pro kupóny a cashbacky.

Příklady velkých recenzních webů:

Taky se můžeme setkat s obsahovými weby v konkrétní affiliate nice

To jsou často weby, které kromě recenzí, srovnání a dalších moneymaking obsahu nabízejí i různé návody a inspirace z konkrétní oblasti.

Když se na celé odvětví podíváte trošku z nadhledu, tak právě obsahové weby nabízejí největší dlouhodobý potenciál. Ale také trvá nejdéle je vybudovat.

✅ Zarolujte trošku výš, kde najdete rychlé porovnání výkonu dvou kupónových a dvou obsahových partnerů.

Je to také ale skvělá příležitost právě pro začátečníky v affiliate marketingu.

Na tvorbě vlastních affiliate webů se toho naučíte nejvíc. 😉

Hezkým příkladem obsahových strategií jsou i různé dárkové weby, které vytvářejí žebříčky a katalogy s tipy na dárky.

Příkladem může jít třeba dárkový web lamuse.

Katalogové weby

Můžete si je představit jako klasické tištěné katalogy, kde si zákazník vybere produkt a pak si je jde koupit do prodejny.

Jen jsou online, říká se jim katalogové weby a produkty zobrazují díky XML feedu, který data načítá přímo z e-shopů.

Většina affiliate programů e-shopů nabízí i XML feed pomocí kterého právě můžete zobrazovat na svém webu aktuální zboží.

Katalogový web většinou poznáte podle toho, že místo tlačítka „Přidat do košíku“ mají „Do obchodu“.

Vytvoření takového webu není nic složitého. Většina affiláků doporučuje plugin WP All Import, který zpracuje XML feed a vytvoří z něj váš katalog.

✅ Další oblíbené pluginy do worpressu pro affiliate.

Stačí jenom trošku toho technického umu a za chvíli můžete mít svůj katalogový web.

V návštěvnosti budete samozřejmě soutěžit s mateřským e-shopem, nebo e-shopy, tak je potřeba se nad tím zamyslet.

Na první pohled se může zdát, že katalogy právě nepřinášejí žádnou velkou přidanou hodnotu pro uživatele.

Katalogové weby ale můžou nabízet různé filtrování, vyhledávání, porovnávání produktů.

Velmi dobře katalogové weby fungují právě v kombinaci s obsahovým magazínem.

✅ Byznys model, kdy začnete s budováním dlouhodobého obsahového affiliate webu a potom přidáte affiliate katalog je hodně zajímavý.

Příklady úspěšných affiliate katalogů:

PS: Některé affiliate katalogy občas přecházejí na jiný byznys model. Návštěvnost kterou posílají do e-shopů prodávají klasicky platbou za klik, nebo zobrazení produktu v katalogu.

PPC a affiliate marketing

Pokud ovládáte PPC reklamu, tak můžete vyzkoušet „štěstí“ právě v affiliate marketingu.

Funguje to tak, že jednoduše uděláte placenou reklamu na produkt. Možností, kde to můžete zkoušet je více:

  • Na Facebooku
  • Na Google
  • Na Seznamu
  • Na YouTube

Váš cíl je na provizích vydělat víc, než kolik investujete do reklamy. A pokud vám to vychází, tak jste schopni generovat za 1 Kč i 3 – 4 Kč zisku. 

Této technice jsem se dřív hodně věnoval. A proinvestoval jsem statisíce. Sice se vydělalo, ale nikdy se mi nepodařilo tenhle model udržet dlouhodobě profitabilní.

Vždy to po čase přestalo fungovat a my jsme znova hledali novou příležitost. Znova jsme riskovali peníze a ladili reklamy. Byl to poměrně velký stres.

Většinou jsem měl výsledky jak na tomto příkladu.

Má to ale jednu velkou výhodu.

Můžete vydělat téměř okamžitě i poměrně velkou sumu.

Což je pro spoustu lidí hodně lákavé.

Chápu. 😉

Ale velká výzva je udržet právě ten stabilní příjem. 

Také je potřeba si hlídat obchodní podmínky programů. Většina inzerentů má přímé PPC reklamy omezené, nebo dokonce rovnou zakázané. Ale určitě se najdou příležitosti, kde tento model bude fungovat.

Jen to není byznysmodel pro začátečníky. Velmi snadno se může stát, že spálíte celou svoji investici a neuvidíte z toho ani korunu. Taky často potřebujete větší rozpočet, abyste vyzkoušeli různé reklamy a našli tu, která funguje.

Ale největší problém této strategie je v tom, že vždy začínáte znovu.

Nebudujte se nic, na čem byste mohli stavět.

✅ Až na zkušenosti.

Ty jsou sice k nezaplacení, ale zkuste přijít do obchodu a zaplatit zkušeností…

Vždy začínáte znova. Znova vybíráte program, znova spouštíte nové reklamy, znova riskujete peníze. Chvíli to pojede, ale pak se zase vrátíte na začátek.

Není výjimkou, že u PPC strategií si právě stavíte vlastní stránky kam přivádíte návštěvnost a z těchto stránek teprve odkazujete na finální web inzerenta.

Pro vás to je výhoda, že si můžete stránku opravdu vymazlit k dokonalosti. Což může být vaše konkurenční výhoda. Pokud dokážete udělat dobré prodejní stránky, tak tím můžete výrazně zvýšit i konverzí poměry.

Pro inzerenta je to určitá forma ochrany vlastní domény.

E-mail marketing

V našich affiliate kampaních často vyhrávali partneři, kteří mají velké e-mailové databáze.

Ostatní partneři často říkají, kéž bysme měli velkou databázi.

Ale není to jenom o tom, mít nebo nemít databázi kontaktů a s tím tedy i příležitost na ni posílat affiliate nabídky.

Celý tento systém se dá krásně zautomatizovat. O dlouhodobé e-mailové sérii jsem se už před léty dočetl v knížce Jak jsem vydělal svůj první milion na internetu od Ewan Chia. Tenkrát jsem to pořádně nepochopil.

✅ Teď už je mi to jasné a do většiny svých affiliate projektů tento model nějakým způsobem přidávám. Není to ale primární strategie.

V zahraničí je to mnohem běžnější než u nás. Často se u partnerů setkáte s modelem, kdy získáte kontakt a pak na něj už automaticky dlouhodobě komunikujete další affiliate nabídky ze stejného sektoru (affiliate niky).

Někomu to může připadat na hraně spamování, ale je to stejné jako všude jinde. Vše se dá dělat normálně, poctivě a s orientací na zákazníka.

V Evropě nám do toho trošku hází vidle GDPR. Ale i to má své řešení. Minimálně souhlas se zasíláním nabídek 3. stran se dá úplně normálně získat při vyplňování formuláře.

✅ Faktem je, že e-mail marketing je dlouhodobě nejvýnosnější marketingový kanál. 

Často slyším, že databáze je pomalu zlatý důl. Já na to takový názor nemám.

E-mail marketing beru jako velmi efektivní marketingový kanál. A s databází pracuji tak, aby se neustále obnovovala, rostla a zároveň i čistila a zkvalitňovala.

Který je nejlepší?

Žádný…

Každý má své pro a proti.

Každý umí vydělávat i prodělávat velké peníze.

Záleží jenom na vás, co se vám líbí. Na co máte kapacity i zkušenosti. A hlavně, co vám dává smysl. 😉

Já jsem dlouho dělal jenom PPC, nebo e-mail marketing. Poslední dobou jsem se ale doslova zamiloval do tvorby obsahových webů, které kombinuju s e-mail marketingem a začínám experimentovat s kupóny.

Photo of author

Autor

Dušan Souček

Affiliate manažer, partner a autor Affiliate Výzvy. Affil mě baví už celou řadu let. Aktivně spravuji několik affiliate programů a tvořím affil weby.

Napsat komentář