Chystáte si založit blog a začít na něm vydělávat?
Zjistěte, jak na to.
Poradíme vám konkrétní způsoby, i to, jak si vše zorganizovat a pro jaký obsah se rozhodnout.
Navíc upozorníme na časté chyby, které by vás stály nejen návštěvníky, ale i peníze.
Kde blogovat
Založit vlastní blog není nic těžkého. Zvládnete to sami během jednoho odpoledne. Jako nejsnazší cesta se na první pohled jeví využít některou z blogových platforem.
Například Blogger.com od Google. Tato a další platformy bývají zdarma a jediné, co musíte udělat, je zaregistrovat se.
Blogové platformy však mají hned několik omezení. Tak například se s nimi špatně pracuje z hlediska optimalizace pro vyhledávače. A ani po grafické stránce si je moc nepřizpůsobíte. Nemluvě o propojení s dalšími marketingovými nástroji. Na monetizaci se tedy moc nehodí.
Další variantou je zaregistrovat vlastní doménu, zařídit si webhosting a nainstalovat redakční systém. Ideálně WordPress. Tento redakční systém je dobrý hlavně v tom, že můžete výsledný blog různě upravovat, i když nevíte nic o kódování.
WordPress většina lidí používá nejen kvůli tomu, že se s ním dobře pracuje. Ale i proto, že je kromě obyčejného blogování skvělý na podnikání ve světě online. Snadno si ho upravíte na míru čtenáři i vyhledávači.
Samotný WordPress je zdarma, stejně jako základní šablony. Ty ale nejsou tak dobré. Většina uživatelů si proto raději pořídí šablony placené. Ty se potom navíc dají upravovat na míru. Některé stojí pár dolarů, jiné i ke stovce.
Výsledek? Přehledný blog s profesionálním designem, na kterém se čtenář cítí dobře. Příplatek za prémiové pluginy ve WordPress je dobrovolný, ale určitě nad nimi zauvažujte. Usnadní vám práci a vaši tvorbu posunou na jinou úroveň.
Které pluginy za to stojí? Podívejte se na nejpoužívanější WordPress pluginy pro affiliate marketing.
Kromě jednorázového poplatku za šablonu budete platit ročně za doménu a webhosting. Bezplatné hostingy nejsou dobré. Web se na nich nedá upravit.
Před registrací domény pečlivě promyslete, jak ji pojmenujete. Zkuste něco chytlavého, co se dobře zapamatuje. Návštěvníci se tak budou spíš vracet, jelikož jim uvíznete v paměti. Doménové jméno by mělo ideálně obsahovat i nějaké klíčové slovo.
Nebo do něj vložte své vlastní jméno. V budoucnu vám tento trik umožní snadno změnit tematiku obsahu. Ovšem pozor. V případě, že byste web chtěli v budoucnu prodat, vaše jméno by v doméně mohlo působit problémy (viz kapitola Prodej webu/ blogu).
Kolik to všechno bude stát?
- Doména vyjde na 200 Kč ročně
- Hosting webu 400 Kč až 2000 Kč ročně
A jednorázové položky:
- Cca 1.000 Kč vás vyjde solidní WordPress šablona
- A pokud nebudete spokojení, počítejte dalších 2000 až 5000 Kč za její úpravu odborníkem
- 1.000 Kč za živnostenské oprávnění
V porovnání s klasickým podnikáním má výdělečný blog mnohonásobně nižší vstupní i průběžné náklady. Do 10 000 Kč máte kvalitní základ se vším všudy.
Jak blog propagovat
Nestačí jen psát. Aby se o obsahu lidé dozvěděli, musíte investovat nějaký ten čas (někdy i peníze) do propagace.
Blog se dá propagovat například pomocí sociálních sítí. Ať už si zvolíte Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube či Pinterest, všude lze narazit na potencionální čtenáře/návštěvníky. Zvolte sociální síť podle toho, na jakou cílovku míříte.
Nebo se vydejte cestou SEO a laďte články podle klíčových slov. Pro tvorbu úspěšného SEO obsahu je potřeba pracovat s marketingovými nástroji, které se zaměřují na optimalizaci pro vyhledávače. Další možností je PPC reklama.
Proč blogovat
- Seberealizace. Ke psaní vás to táhne. Máte co říct a chcete, aby se vaše téma dostalo do éteru. Třeba z toho potom něco bude.
- Chci pomoct lidem. To je dobré a vlastně i ideální nastavení. Protože potom přijdou peníze. Pokud se vám podaří založit fungující komunitu, kterou zásobujete kvalitním obsahem s přidanou hodnotou, výdělek je jistý.
- Chci si prostě vydělat. I tak se to dá pojmout. Ovšem pozor na to, aby se váš blog neproměnil ve zvrácenou verzi teleshoppingu. To návštěvníka spíš odradí. Inzerujte produkty/služby, které se na váš web hodí, zajímaví vás a ke kterým máte vztah. Buďte upřímní. Přidávejte sem tam i jiný než jen prodejní obsah. Ať to trochu vyvážíte a působíte autenticky.
Jak vydělávat blogem
Blog umí přinést peníze hned několika způsoby. Zatímco některé vám začnou vydělávat hned.
U jiných to bude chvíli trvat. Předpokladem je silný blog. Tedy vysoká návštěvnost, kvalitní obsah a další náležitosti.
Méně úspěšný blog přinese méně peněz. Ale i na tom se dá průběžně pracovat. Jak se budou lepšit vaše výsledky, bude se zvyšovat i celkový výnos.
1. Pište pro druhé – copywriting, redaktor
Tímto způsobem můžete začít hned. Pokud vás baví psát a dokážete se naladit na čtenáře, nabídněte své služby jako redaktor nebo copywriter. Klienty oslovujte buď přímo (například napište e-shopu, kterému fandíte, že byste jim chtěli spravovat blog).
Nebo se zaregistrujte na některém z copy portálů (copywriting.cz, copywriteri.cz). Vyplňte si profil a čekejte, až vás potencionální klient osloví.
2. Reklamní systémy
Na své stránky umístíte reklamu neboli banner. Je to takový částečně pasivní příjem. Odměnu získáváte za každé prokliknutí, které návštěvníci udělají. Základem je tedy vysoká návštěvnost. Protože čím víc lidí se skrze vaši stránku reklamou proklikne, tím víc peněz získáte.
Nejpoužívanější reklamní systémy v tuzemsku jsou Sklik od Seznamu a Adsense od Google. Vás určitě zajímá reálný výdělek a který ze dvou jmenovaných je lepší.
Ohledně peněz. Závisí na to, jak moc konkurenční zboží reklama inzeruje. Kolik stojí. A také na který odkaz reklama vede. Někdy z pouhého kliknutí vyděláte desítky korun. Jindy jsou to jen drobné haléře.
Pamatujte, že s bannery je to trochu ošemetné. Ne vždy se zobrazí, protože spousta lidí využívá pluginy pro blokaci reklamy. Navíc hrozí i to, že přijdete o čtenáře. Některým lidem to pije krev. Může se stát, že když se jim uprostřed článku načtou čtyři reklamy, tak ho prostě zavřou. A teď k reklamním systémům.
Sklik má hned několik výhod:
- jednoduchá integrace
- stačí IČO, živnost volná
Skliková reklama má jednoduchý systém. Zaregistrujete se a vygenerujete si kód. Ten vložíte buď přímo do článku, nebo na nějaké jiné místo na blogu (například postranní lišta atd.).
Kód se vkládá jako čisté HTML nebo jako shortcode. Pokud používáte WordPress a moc si nevěříte, využijte ke vložení šablonu. Bohužel, takto pevně dané umístění reklamy nemusí být vždy šťastné řešení – nedá se s ní hnout. Takže vám například rozpůlí souvislý text apod.
O něco šikovnější jsou WordPress pluginy. Můžete využít buď ty dostupné. Nebo si nechte nějaký sestavit podle vlastních požadavků.
Adsense má hlavně jednu velkou výhodu, a tou jsou:
- vyšší zisky
V průměru vám přinese o 10 až 30 % víc peněz než Sklik. Kód se vkládá stejně jako u Sklikové reklamy. Musíte se však stát osobou identifikovatelnou k DPH, jelikož budete získávat příjem ze zahraničí. Kromě daně z příjmu vás čeká i odvod DPH.
Rozmyslete si, jak úspěšný váš blog je. Abyste si s Google Adsense akorát nepřidělali starosti a opravdu se vám to vyplatilo. Z těchto důvodů volí většina blogerů do začátku administrativně jednodušší Sklik.
3. Affiliate marketing
Velmi častý způsob jak vydělávat blogem je affiliate marketing, který je lukrativnější než reklamní systémy. Ale není to zadarmo – musíte mu věnovat větší péči. Například více přemýšlet nad konverzním obsahem. Počítejte s tím, že trochu trvá, než affiliate web začne skutečně vydělávat.
Více v našem článku Jak začít s affiliate marketingem.
Ve zkratce: na webu doporučíte produkty, e-shop nebo nějaké služby. Čtenář si skrze vaši recenzi/doporučení něco koupí (tedy přes odkaz ve článku). A vy získáte provizi. Ta se může pohybovat až v desítkách procent z ceny. Nevyděláváte za prosté kliknutí, ale za dokončený nákup.
Právě díky vyšším ziskům je affiliate spolupráce jednou z nejoblíbenějších. A nabízí ji téměř každý, od malých prodejců až po velké giganty. Kromě textových recenzí některé affiliate programy nabízí i možnost vložit banner. Ovšem poctivé články se osvědčily jako nejefektivnější forma.
Pokud se nad affiliate spolupráci rozmýšlíte, chtějte to, co se na váš blog hodí. Nemá cenu nabízet žehličky na vlasy na blogu o zdravé výživě. Za to horkovzdušné fritézy, to už smysl dává. Všechno je to o autenticitě a věrohodnosti. Nekoherentní obsah čtenáře nezaujme.
Když k vám lidé mají důvěru a váš blog pravidelně čtou, tento způsob výdělku má velký potenciál. Nezapomeňte však vybalancovat komerční i nekomerční obsah. Když se z vašeho blogu stane jedna velká reklama, návštěvníky to začne otravovat.
4. Individuální spolupráce a prodej reklamy
Vždy se můžete domluvit s někým na individuální spolupráci. Například napsat článek, přidat banner. Individuální spolupráce se často generuje z affiliate projektů.
Nejjednodušší je oslovit prodejce s tím, že byste rádi inzerovali jejich produkty/ služby. Kromě psaní článků se tak připravte i na nějaké to vyjednávání. Pokud si nějaký inzerent všimne, že máte dobrý web, bude pro něj mít smysl se s vámi domluvit napřímo.
Jak to v praxi vypadá? Začátečníci často volí následující cestu, která však nic nevydělá. Firmy vám zašlou produkty na otestování, na které napíšete recenzi. Některé vám už zůstanou (hlavně v případě spotřebního zboží), jiné musíte po určité době vrátit. Případně vám nabídnout možnost odkoupení za zvýhodněnou cenu.
Mnohem větší smysl dává říct si o peníze. Vezměte si příklad z influencerů. Ti se s produktem vyfotí na Instagram a inkasují za to i desetitisíce. Obdobně se to dá dělat na blogu. Majitel opravdu silného webu si může účtovat až tisíce korun za zveřejněnou recenzi nebo fotky s produktem.
Důležitá je proto hlavně návštěvnost. Ta by se měla pohybovat v řádech tisíců. Počítejte s tím, že inzerenty zajímají data a statistiky (doba návštěvníků na webu, počet zobrazení atd.). K těm se nejlépe dostanete pomocí nástroje Google Analytics, který implementujete přímo na svůj web.
A opět. Vždy prezentujte produkt nebo služby, které tematicky souvisí s vaším blogem. Jinak ztratíte důvěru čtenářů. Zároveň byste jim neměli nutit něco, čemu sami nevěříte. I přes monitor dokáží neupřímnost vycítit a začnou od vás odcházet.
5. Guestpostování
Nechte ostatní, ať u vás zveřejní své texty. Za tuto formu spolupráce můžete inkasovat i tisíce korun za článek. Cena však vždy odpovídá kvalitě vašeho webu. Guestposting totiž někdy probíhá i zcela zdarma. Tedy – vyděláte jen tak, že získáte kvalitní, neduplicitní obsah.
Chcete, aby vám lidi za GP platili? O své stránky pečujte. Pracujte s daty z marketingových nástrojů a posouvejte se dál. Čím silnější web s pravidelnými návštěvníky budete mít, tím spíš vás ohledně guestpostování někdo osloví. A bude ochoten zaplatit.
Cílem je se zviditelnit a přivést zákazníky. Lidé si většinou ke guestpostingu vybírají blogy, které jsou autoritativnější než jejich webové stránky. Ale zároveň se chtějí vyhnout přímé konkurenci. Weby nemusí být na první pohled tematicky příbuzné. Důležité je, aby je navštěvovala cílová skupina, kterou chtějí oslovit. Příklad:
Začínající e-shop s ekologickými čistícími prostředky hledá web pro GP. Vybere si vás, protože máte lifestylový magazín pro ženy v domácnosti. Na váš web chodí maminky dětí, které hledají inspiraci a zajímají se o nové trendy. Sepíšou článek o tom, jak chemické čistící prostředky ohrožují zdraví dětí, maminek i mazlíčků a umístí ho na váš web.
Na vaše stránky tedy sepíšou článek, na který umístí zpětný odkaz svůj e-shop/eko produkt, případně nějaký jiný článek na jejich blogu. Tato forma spolupráce souvisí s linkbuildingem, na který se podíváme v následující kapitolce.
6. Linkbuilding
Linkbuilding = budování zpětných odkazů. Nabídněte odkazy z článků, které už máte napsané. Čím kvalitnější a navštěvovanější článek/web bude, tím dráž můžete odkazy prodávat. Linkbuilding je profesionální věc a likbuildeři za odkazy rádi zaplatí.
Spolupráce většinou probíhá následovně. Kontaktuje vás (případně vy kontaktujete jeho) linkbuilder s tím, že na váš článek chce umístit odkaz pro svého klienta. Za to si můžete buď:
- nechat zaplatit,
- nebo požadovat, aby se zase na jiném webu objevil odkaz na vás.
Linkbuilding zlepšuje pozici webu a výsledky při vyhledávání. Je to jeden z nejlepších způsobů, jak přivést nové návštěvníky a posílit blog. A pokud se do něj zapojíte z druhé strany, tedy nabídnete prostor pro umístění odkazů, je to i spolehlivá cesta, jak přijít k penězům.
Více v článku Linkbuilding a techniky získávání zpětných odkazů.
7. Děkovné
Dejte lidem možnost přispět vám jen tak, protože děláte dobrý obsah. Není to úplně strategické, ale něco to hodit může. Když na webu vytvoříte komunitu, která vás pravidelně čte a váš obsah je pro ně přínosný, určitě se mezi nimi občas najde někdo, kdo vám odměnu pošle.
Děkovné jste možná už viděli na jiných webech. Většinou má formu tlačítka „Přispějte na provoz“ nebo „Donate“. Nastavení je jednoduché. Dělá se skrze plugin ve WordPressu. Zabere vám to jen pár minut a nic to nestojí.
8. Prodej vlastních produktů
Asi nejlukrativnější způsob, jak vydělat blogem. Ale zároveň ten nejnáročnější. Základem je opět silná základna pravidelných čtenářů, kteří ve vás mají důvěru. Vybudujte blog se vším všudy a poté svému publiku nabídněte produkty z vlastní dílny. Nenásilné, přesto úspěšné.
Vytvořit a nabízet nějaký produkt, to není jen tak. Vlastně už je to business se vším všudy. Tedy i s péčí o zákazníky a dalšími povinnostmi.
Chytrým řešením jsou zejména online produkty, například e-booky nebo kurzy. Spousta blogerů se vydá právě cestou e-booku, ve kterých navazují na současný obsah. I takový e-book by však měl mít nějakou přidanou hodnotu.
Další možností je zavést zpoplatněnou členskou sekci, která bude nabízet exkluzivní obsah. Na blogu o zdravé výživě to mohou být například videa ohledně vaření, cvičení, ale i klasické články, tipy, návody atd.
9. Prodej webu / blogu
A proč ne… celé to nakonec můžete střelit jako když prodáváte nemovitost. Cena se opět odvíjí od kvality, velikosti, návštěvnosti atd.
Prodej ovlivňuje i to, jak moc je blog osobní. Pokud stojí vyloženě na vašem jméně (které je třeba i v doméně), může se hůř prodávat. Hrozí, že jakmile odejdete, odejdou i návštěvníci. Proto jestli se vám tenhle způsob výdělku zamlouvá, myslete do budoucna a blog nedělejte tak osobní.
Blog se dá prodat přes některý z online portálů. Nebo v soukromém prodeji. Najít kupce může nějakou chvíli trvat, stejně jako vyjednat dobrou cenu. Při prodeji se raději chraňte smlouvou a dalšími náležitostmi, abyste nebyli nemile překvapení.
O čem psát?
V následující kapitole se podíváme na to, jaké články tvořit a jak nad tvorbou obsahu přemýšlet. Pište to:
- co vás baví. Ne každý jde po penězích, někdo chce psát, protože ho to baví. Tak pište, užívejte si to…a nepřemýšlejte nad tím.
- co lidi hledají. Pokud chcete návštěvnost, tak je dobré se nad tím zamyslet. Udělejte si analýzu toho, co lidé hledají. A o tom pište. Když se o dané téma opravdu zajímáte, máte výhodu. Většinou totiž víte, co lidi opravdu zajímá. A tak žádné velké datové analýzy nepotřebujete.
- co generuje prodeje. Pište obsah, který lidé chtějí číst, když zvažují, že něco utratí. Různé recenze, srovnání, hodnocení a další. Pozor, ať ale nechválíte něco, co si ve skutečnosti chválu nezaslouží. Potom ztratíte důvěryhodnost a bude z vás obyčejný prodejce.
Vydělat se dá i na Instagramu a YouTube
Společně s blogem se dá vydělat i na sociálních sítích.
Instagram má více jak miliardu aktivních uživatelů. Prosadit se zde může každý, kdo se trochu snaží. O svůj profil na Instagramu se starejte stejně, jako se staráte o svůj blog. Přidávejte obsah a budujte fanouškovskou základnu.
K výdělku na Instagramu stačí okolo tisíc followerů, v některých případech i pouhé stovky. Vyzkoušet můžete buď influencer marketing (individuální spolupráce), affiliate marketing, dále různé aplikace, které vás propojí s konkrétní značkou nebo navrženým profilem či prodej vlastního produktu.
Šikovným způsobem, jak přijít na Instagramu k penězům, jsou i slevové kupony. Ty na svém profilu zveřejníte, lidé s nimi nakoupí a vy získáte provizi. Obdobně lze vydělat i na Facebooku a dalších sociálních sítích.
Další kapitolou je YouTube. Ani zde se neobejdete bez originálního obsahu a spousty fanoušků. Nejčastěji se zde vydělává pomocí reklam, a to buď obsahových, překryvných nebo video reklam.
Dále skrze individuální spolupráce či přidávání obsahu do YouTube Shorts. Výnos získáte i tehdy, pokud vaši sledující odebírají YouTube Premium. Případně díky Super Stickerům, které fanoušci využívají v Super Chatu, aby byly jejich příspěvky na vyšších pozicích.
Pěkně sesumírováno! Děkuji.
Díky Martine, ať se daří a blogy vydělávají. 😉
Skvely a prehledny clanek, dekuj!