5 kroků jak vybrat ziskovou Affiliate niku

Poslední aktualizace:

Nadchlo vás affiliate podnikání a už přemýšlíte v jaké oblasti vybuduje svůj affiliate web?

Jenže nevíte do které oblasti (niky) se pustit.

Nejčastější chyba většiny začínajících partnerů je, že slepě kopírují weby, které vidí u jiných partnerů.

Nemusí to být špatně, ale fakt, že někdo má web v nějaké oblasti, ještě neznamená, že mu ten web funguje (čti vydělává).

Výběr vhodné niky, tady oblasti v které budujete svůj web je naprosto zásadní věc. A v tomto článku se dozvíte detailní návod jak si vybrat vhodnou a ziskovou niku.

Affiliate nika, jak najít tu pravou?

(omlouváme se za pravopisné chyby, zatím neproběhla korektura článku)

Co to je affiliate nika

Nika je oblast (trh) v které budujte svůj affiliate web. Pochází to z anglického „niche“.

V češtině se můžete setkat s českou nikou i anglickou „nýč/š“. Znamená to úplně to samé, záleží jenom jestli chce partner mluvit světově a používat anglickou výslovnost, nebo mluví normálně česky. 😉

Když si to přeložíte, tak to znamená „výklenek“. Což je pro vysvětlení, co to je asi nejpřesnější.

Nikou se tedy označuje určitá část trhu v které affiliate partneři budují své weby.

Nemusí to být ale nutně jenom určitá oblast trhu. Může to být i oblast, která nějakým způsobem spojuje několik různých oblastní dohromady.

  • Příklad může být třeba nika „home office“, kde můžete propagovat nábytek, produkty a programy na efektivitu práce, nebo třeba i software.
  • Nebo třeba nika „spánek“, kde můžete recenzovat doplňky stravy, postele, matrace a spoustu dalších zajímavých produktů.

Tyto oblasti spojuje potřeba lidí pracovat efektivně, respektive spát lépe a kvalitně. Dokážeme tam jasně identifikovat lidskou potřebu, kolem které se točí téma webu.

Cílová skupina a reálná potřeba lidí něco řešit je při budování dlouhodobého affiliate podnikání velmi důležitá. Ještě se k tomu dostaneme.

Správný výběr niky je základ úspěchu

Fascinuje mě, jak je to jednoduché. Stačí se držet několika věcí, realisticky vyhodnocovat data a nenásledovat pocity a domněnky.

Většinou, když si dělám průzkum, tak objevím spoustu jiných příležitostí se zajímavým potenciálem. Škoda, že nemůžu dělat všechno. 😉

Výběr niky vnímám hodně z psychologického hlediska (o co je zájem a jaký obsah lidem pomůže). A samotnou tvorbu webu potom beru jako investiční záležitost.

Dušan Souček
autor článk
u

Niky jsou velké, malé, hodně konkurenční, málo konkurenční, lukrativní, atd.

Toto základní rozdělení většinou určí i další strategii a tvorbu vašeho affiliate webu.

Široká vs. úzká nika

  • Široká nika je například „nábytek“, užší nika jsou „dětské pokojíčky“.
  • Široká nika je „fitness“, užší nika je „vybavení domácích posiloven“.
  • Široká nika je „zvířata“, užší nika je „krmiva pro psy a kočky“.

Je logické, že čím větší nika je, tím víc příležitostí i peněz v ní je. V široké nice jako je třeba fitness bude spousta:

  • affiliate programů
  • produktů, které můžete zrecenzovat
  • vyhledávaných klíčových slov
  • ale taky konkurentů!

Zkrátka to bude trvat dlouho, než se váš web prosadí a začne přivádět návštěvnost. Ale když se vám nakonec podaří probojovat na výsluní (čti, dostat se na 1. stránku na Googlu), tak můžete začít vydělávat velmi pěkné peníze.

Tenhle boj ale může trvat klidně několik let a navíc nikdy neskončí. 🙁

Jak vybudovat úspěšný web v široké nice?

Postupně. Strategie, kterou dělá většina affiláků je jednoduchá. Najdou si širokou niku (fitness) v které začnou budovat web.

Začnou ale prvním užším tématem (domácí posilovny), které nemá tak velkou konkurenci. Díky tomu rychleji získají návštěvnost a konverze.

Teprve, když je první téma pokryté (jsou napsané informační články, recenze, srovnání, atd.), tak se vrhnou na další téma. Tímto způsobem se dá postupně vybudovat velmi kvalitní autoritativní web.

Příkladem široké niky může být „zahrada a kutilství“, v které můžete krásně zabodovat a vytvořit zajímavý, obsahový blog o přírodě a pěstování.

Užší nika kromě menší konkurence nabízí i další výhody. Mnohem snadněji a rychleji se váš web v ní stane důvěryhodným zdrojem informací.

Úzce zacílený web budou lidé mnohem více vnímat jako odborníka na určité téma. Budou mu určitě mnohem více věřit, než magazínu, který pokrývá „vše“.

  • Hlavní výhodou je samozřejmě fakt, že v užší nice bude menší konkurence.
  • Ale také potenciál. Zkrátka oslovujete menší trh.

Dalo by se říct, že když se rozhodnete budovat svůj affiliate web v úzké nice, tak je ještě mnohem, mnohem důležitější kvalitní průzkum před samotnou tvorbou webu.

✅ Konkrétní příklady affiliate webů najdete na našem online vysílání.

Konkurenční vs. nekonkurenční nika

Nejčastější dotaz, který dostávám od studentů naší Affiliate Výzvy je, jestli už to není příliš obsazené téma.

Říkají, že je tam hodně konkurentů!

Kde je hodně konkurentů, tam jsou peníze! Miluju konkurenci, je to studnice nápadů a dat. Ale hlavně je to jistota, že nika funguje.

A taky jistota tvrdé práce! Bariéra pro affil nemakačenka. 🤪

Ahrefs průzkum konkurenčních domén

Jeden rychlý screen z Ahrefs (konkurenční domény) v oblasti fitness / doplňky stravy. Kolik myslíte, že je tam affiliate webů?

Naopak, nika, v které není konkurence, nemusí nutně znamenat neobjevený potenciál. Může to klidně (a pravděpodobně to tak je) znamenat, že tam to nefunguje.

Opět tedy platí, že čím víc konkurence, tím větší potenciál a tím déle to bude trvat.

Osobně konkurenci nikdy moc neřeším. Soustředím se na tvorbu toho nejlepšího možného obsahu na své weby.

Moji copywriteři často vidí zadání „chci podobný článek jako je tady (odkaz na konkurenční web) ale 2x lepší“. 😉

Konkurence se dá porazit i třeba jinou formou obsahu. Drtivá většina affiláků drtí články, ale už málo kdo se zaměřuje třeba na videoobsah a YouTube. Nebo na podcasty.

Můžete klidně „rychle“ uspět ve velmi konkurenční a široké nice, když tam budete dělat věci jinak, než jak je dělá konkurence. 😉

Ale pojďme zpět k výběru ziskové affiliate niky.

Klíčové vlastnosti ziskové affiliate niky

affiliate nika marketing

Musí vás to bavit

A taky tomu musíte rozumět. Nebo najít někoho, kdo tomu rozumí.

Vím, je to trošku klišé a možná si říkáte „a proč“? Nestačí jenom najít vyhledávané téma a v něm postavit web s affiliate odkazy?

Tak za prvé: Postavit web, který vydělává chvíli trvá (čti několik měsíců až let) a naopak do něj budete po tuto dobu muset investovat (peníze i čas).

A to se dělá fakt blbě, když vám téma nic neříká a děláte to jenom pro peníze!

A za druhé: Vyhrává ten, kdo má nejlepší obsah a má ho hodně. A abyste byly schopný tvořit neustále nový, kvalitní obsah tak o tom musíte aspoň trošku něco vědět a musíte se o oblast zajímat.

Takže hlavně dělejte něco, co vás především baví! Dělat cokoli jenom pro peníze vás dřív nebo později přestane bavit. Mám to mockrát ověřeno v praxi.

Dává to smysl?

Pojďme to ještě více rozebrat v dalším bodě.

Musíte být schopni v nice tvořit nový obsah

Na tom affiliate weby stojí. Bez přísunu nového zajímavého obsahu. Nebo alespoň, bez pravidelné aktualizace si nikdy nevybudujete dostatečnou návštěvnost.

Zkrátka musíte si vybrat niku v které budete schopni neustále tvořit nový obsah. Což právě hodně souvisí s tím, jestli tématu rozumíte, baví vás a dokážete tak vymýšlet nová témata.

Nezáleží to ale jenom na vás.

Téma musí být i dostatečně široké, aby to vůbec šlo.

Technicky vzato, když si uděláte analýzu klíčových slov, tak by z ní mělo vypadnout dostatečné množství témat, na která můžete postupně tvořit nový obsah. Trh zkrátka musí být dostatečně veliký.

Když se například rozhodnete pro web o CBD (produkty z konopí), což je velmi lukrativní, ale taky úzce zacílená nika, tak se pravděpodobně velmi brzy stane, že vám dojdou témata na nové články.

(za tento příklad děkuji AffilBox podcastu)

Naopak nika „spánek“ vám poskytuje téměř nekonečné množství témat a CBD může být jedno z nich.

Ale není to tak jednoduché.

Ještě o tom bude řeč, ale vaše nika vám musí nabízet především dostatek příležitostí pro konverzní obsah:

  • Musí existovat dostatek produktů na psaní recenzí, které lidi hledají
  • Podobné je to se srovnáním článků
  • Také ale musí existovat dostatek témat pro psaní informačních článků

Také zvažte jak často bude potřeba vaše články aktualizovat. Některé produkty mají každý rok nový model a jejich recenze velmi rychle zastarají a stanou se neaktuální.

Naopak některé recenze produktů jsou téměř nesmrtelné. 😉

Nika musí mít potenciál na linkbuilding

Pokud nevíte, co to je linkbuilding a jak je důležitý u tvorby obsahových affiliate webů, tak si přečtěte tento článek.

Téma do kterého se pustíte a hlavně informační články by měly být natolik atraktivní, aby byly schopný získávat odkazy přirozeně.

Protože!

Počet stránek, která odkazují na váš web je jeden z klíčových faktorů, které ovlivňují výsledky vašeho webu ve vyhledávání.

Úplně banálně řečeno, čím víc odkazů na váš článek vede, tím výš ve vyhledávání se bude zobrazovat.

Jenže….

Získávat přirozené odkazy není snadné. Na váš článek, kde propagujete affiliate produkty jen tak někdo s nadšením odkazovat nebude.

Ale na informační článek, který jde do hloubky a nabízí opravdu přidanou hodnotu pro čtenáře se už odkazuje mnohem snadněji.

Proto je fajn se při výběru niky nad tím také zamyslet a mít třeba promyšleno několik témat, na která budou lidi rádi odkazovat.

Například na webu o fitness můžete mít velmi kvalitní a nekonfliktní článek s tipy na cvičení, nebo receptech.

Já sám na svém testovacím affiliate webu o jazycích mám spoustu článků o slovíčkách a cestování, které pomalu ale jistě získávají odkazy sami. A z těchto článků potom odkazuju na naše konverzní články.

Pointa tohoto bodu je, že vaše nika by měla nabízet témata na články, které budou chtít přirozeně odkazovat ostatní weby.

Růstový trend

Tohle je jasný. Asi je vám jasné, že nebudeme tvořit dlouhodobý projekt na téma, které pomalu ale jistě už přestává být aktuální.

Affiliate web je především investice do budoucnosti a proto je dobré sledovat trendy.

Je dobré se podívat do Google Trends a sledovat vývoj.

Na obrázku můžete vidět, jak nám Covid nadělil krásnou novou niku „práce z domova“ o které jsem se už zmínil na začátku článku.

S růstem ale souvisí i možný další vývoj vašeho projektu, připojení dalších nik, expanze do zahraničí, atd.

Je dobré i tohle promyslet. Minimálně, když zvažujete název webu, který by mohl později některé možnosti limitovat.

Musí to jít monetizovat

Určitě vás teď napadlo, že míříme na affiliate programy, které nasadíte do svých článků. A chci vám říct, že jich musí být dostatečný počet.

To je samozřejmě důležité, ale než se vrhnete na jejich výběr, tak vám doporučuju se podívat na obchodní klíčová slova, která lidé hledají.

  • Například „nejlepší webhosting“ v technické nice o tvorbě webů.
  • Nebo „nejlepší protein“ v nice fitness a doplňky stravy.
  • Skvěle fungují i „recenze XY“, nebo „srovnání XY“.

Tohle je absolutní základ a hlavní rozdíl mezi nikou, která vám bude vydělávat peníze a která bude mít jenom návštěvnost.

Asi nejlépe tuto vlastnost pochopíte, když se podíváte na video z Affiliate Výzvy 2.0 (2. modul: Najděte niku)

Video jsme uvolnili z placené sekce Affiliate Výzvy 2.0

Samozřejmě je i důležitá existence dostatečného množství affiliate programů.

Ještě se dostaneme k tomu, kde je najít.

Ale jak občas můžete slyšet: Klíčem k úspěchu na internetu je to, co lidé googlí, tak hledanost těchto money making klíčových slov je naprosto zásadní!

Ochota nakupovat

Ve vaší nice musí existovat dostatečná motivace zákazníků kupovat nové produkty. Musí nad tím přemýšlet a mít reálnou potřebu nebo chuť nakupovat.

Zní to trošku filozoficky, ale je opravdu dobré se nad tím zamyslet.

  • Například již zmíněná nika „deskovky / stolní hry“. Jak často si kupujete novou deskovku?
  • A vedle toho se podívejte třeba na niku „krmiva pro psy“. Jak často kupujete granule pro svého čtyřnohého mazlíka?

A hlavně, jak silná je potřeba jít nakupovat! Věřím, že někdo určitě mnohem raději koupí novou deskovku, než rohlíky. Ale drtivá většina populace na kterou cílíme se bude chtít nejdřív najíst. 😉

Chápete kam mířím?

Existuje spousta zajímavých nik ve kterých ale nikdy nevyděláte velké peníze, protože jednoduše neexistuje dostatečně silná potřeba lidí kupovat si zboží.

A jdeme na další zamyšlení nad cílovou skupinou.

Chování zákazníků

Co je ten spouštěč, který rozhoduje o tom, přes jaký web nakonec zákazník nakoupí?

  • Hledá kvalitní informace a rád si nechá poradit?
  • Rád porovnává různé parametry a hledá nejlepší možné řešení?
  • Potřebuje si přečíst zkušenosti a recenze s produktem?
  • Hledá slevu a je mu jedno, kde ji získá?
  • Je věrný značce a nehledá na internetu jiný možnosti, ale jde vždy do toho samého e-shopu?

Tohle už je trošku náročnější. Pokud to ale myslíte opravdu vážně, tak byste si měli zpracovat pro váš projekt i ideální marketingové persony.

Pomůže vám to v mnoha věcech. Především v detailním zaměření vašeho obsahu, což bude mít pozitivní vliv na finální konverzní poměr.

Ve fázi výběru niky bych uvažoval nad tím, kdo je ten ideální zákazník a jak těžké bude ho oslovit.

Tipy na ziskové affiliate niky

Připravili jsme pro vás a pravidelně aktualizujeme články s tipy na zajímavé affiliate niky. V článku většinou najdete tipy na affiliate programy, příklady affiliate webů a hledanost základních klíčových slov.

Jak vybrat niku?

Pokud uděláte těchto 5 kroků, tak se nemůže stát, že si vyberete niku, která vám nebude fungovat.

  1. Vyberte si několik nik na analýzu
  2. Udělejte si analýzu KW a náročnosti KW!
  3. Udělejte si analýzu monetizace
  4. Udělejte analýzu konkurence
  5. Zvážit rizika

1. krok: Vyberte si několik nik na analýzu

Určitě není dobré vrhnout se do prvního nápadu, která vám přijde zajímavý. Doporučuju si dát čas a sepsat různá témata, která by vás zajímají.

Zeptejte se sami sebe, co vás baví a o čem chcete tvořit?

Zeptejte se lidí kolem sebe, rodiny, přátel a sledujte co řeší?

Zeptejte se affiláků, jaká nika jim přijde zajímavá.

První průzkum oblastí ale můžete udělat i mnohem sofistikovaněji.

  • Můžete se podívat na Flippa.com, což je takové tržiště (zahraniční trh), kde se prodávají různé blogy a affiliate weby. Můžete tam najít spoustu úspěšných projektů, které vydělávají na affilu a jejich majitelé je prodali.
  • Taky se můžete podívat na copywriterské inzeráty. Pro jaká témata lidé hledají copíky. Platí totiž jednoduché pravidlo. Kdo nabírá copíky pro psaní textů na web, tomu to funguje a vydělává.

Pokud už nejste úplně nováčci a trošku se orientujete, tak poměrně snadno najdete spoustu affiliate webů obyčejným googlením a můžete se inspirovat konkurencí.

  • Hledejte slovní spojení „nejlepší XY“, „recenze XY“.

Je fajn si v této první fázi najít klidně 10 zajímavých nik, které potom podrobíte detailní datové analýze!

2. krok: Udělejte si analýzu KW a náročnosti KW!

Vy teď už víte, že úspěšná nika musí nabízet dostatek obchodních klíčových slov. Teď je na místě podívat se pomocí SEO nástrojů na jejich existenci a hledanost.

Asi nejlépe tuto vlastnost pochopíte, když se podíváte na video z Affiliate Výzvy 2.0 (2. modul: Najděte niku)

Video jsme uvolnili z placené sekce Affiliate Výzvy 2.0

Je to mravenčí práce, ale pokud to nechcete jenom zkusit ale opravdu začít budovat ziskový affiliate web, tak je to nutnost!

Nebojte se toho a klidně najděte 100 takových obchodních klíčových slov.

Čím víc, tím lépe.

3. krok: Udělejte si analýzu monetizace

Pokud existuje dostatek obchodních klíčových slov, tak velmi pravděpodobně budou existovat i affiliate programy.

Avšak… 😉

To, že nějaký e-shop má affiliate program ještě neznamená, že funguje a partnerům vydělává peníze.

Buďte při výběru programů obezřetný a zjišťujte si data, konverze, ptejte se majitelů a affiliate manažerů, jak affiliate program funguje.

Vyberte si do začátku několik affiliate programů. Největší blbost, kterou často u partnerů vidím je, že staví svůj projekt na jednom affiliate programu.

To je obrovský risk, který by nikdy žádný strategický podnikatel neudělal.

Vyberte si více programů a vyberte si je i z více oblastí (fyzické produkty, služby, vzdělávací produkty).

Detailně jsem to popsal v článku Jak začít s affiliate marketingem.

4. krok: Udělejte analýzu konkurence

Pravděpodobně se vám výběr vhodných affiliate nik během 2. a 3. kroku už výrazně zmenší.

Analýza konkurence vám už může přinést celou řadu nápadů a inspirací na strategii a obsah vašeho budoucího webu. U konkurence nejčastěji hledám:

  • nové affiliate recenze, které můžeme taky zrealizovat
  • zjišťuje na jaké stránky jim chodí nejvíce návštěvnosti

Najít konkurenční weby není složité. Jednoduše zadávejte do vyhledávačů vaše klíčová slova a prozkoumejte weby, které se vám budou nabízet.

Nekopírujte! Inspirujte se a udělejte to zkrátka líp.

Affiliate marketing je ve skutečnosti velmi jednoduchý. Stačí to udělat líp než vaše konkurence (čti, je to hodně práce).

Používejte Ahrefs – je to drahý, ale vyplatí se to!

Na datovou analýzu konkurence je skvělý nástroj Ahref, který vám jednoduše ukáže:

  • Na jaká klíčová slova se stránky konkurence zobrazují.
  • Jaké stránky na ně odkazují (příležitost pro linkbuilding)
  • Jaké stránky u konkurence jsou nejnavštěvovanější a vy byste je měly taky vytvořit.

A spoustu dalších zajímavých informací, které vám pak umožní naplánovat váš budoucí affiliate web, bez zbytečných chyb a nenaplněných očekávání.

A taky tam můžete zjistit jakou mají návštěvnost a jak silný konkurent to ve skutečnosti je! 😉 Někdy zdání klame.

Recenze Ahrefs (připravujeme)

5. krok: Zvážit rizika a potenciál do budoucna

Našli jste konkurenční weby, prošli jejich stránky a už si říkáte „jo, tohle se mi líbí. Udělám to líp a bude to“?

Než se finálně rozhodnete, tak si nalijte dobré víno zvažte ještě možná rizika, která jdou ruku v ruce s budoucím potenciálem projektu.

Nad čím je dobré si trošku podumat:

  • Je váš obor na hraně legislativy (CBD, sázky, kasína, atd.). Klidně vás může dřív nebo později nějaký zákon odříznout.
  • Má váš obor stabilní trend, nebo to teď roste a nikdo neví co bude za 5 let (kryptoměny, NFT, apod).
  • Je to něco, co tady bude pořád (hubnutí, nábytek, peníze, atd.)
  • Funguje to jenom na Česko – Slovenském trhu, nebo budete moct expandovat?

Spíš než o ještě detailnějším výběru je to teď už spíš o tom, jaké máte cíle a jaké riziko jste ochotni podstoupit.

Já si rád vybírám nekonfliktní obory, které tady budou léta. Affiliate weby buduju na několik let, proto se raději vyhýbám atraktivním, leč trošku rizikovým oblastem a naopak mířím do nik, které fungují leta.

Jsou to většinou oblasti, které mají obří konkurenci. Díky tomu ale vím, že to funguje a je to jenom o tvrdé práci a dlouhodobosti.

Paralýza z rozhodování

Možná máte teď pocit, že výběr niky pro affiliate podnikání je šílená věc.

Ve skutečnosti je to úžasný kreativní proces, který vychází z dat.

Jděte do akce! Dobře zvažte všechny pro a proti, ale zase nad tím nepřemýšlejte dlouho. 😉

Pokud jste na začátku, tak začněte s tím, co je vám sympatické a co dává největší smysl. Je docela možné, že váš první affiliate web vám přinese víc zkušeností, než peněz.

Já mám jeden web, který bych už teď znova nezačínal – je to studnice zkušeností a generátor nápadů. Má už příjemnou návštěvnost, takže tam můžu i zkoušet a testovat, co funguje.

Ale s každým dalším projektem už to bude lepší a lepší.

Nějak se začít musí.

Photo of author

Autor

Dušan Souček

Affiliate manažer, partner a autor Affiliate Výzvy. Affil mě baví už celou řadu let. Aktivně spravuji několik affiliate programů a tvořím affil weby.

Napsat komentář