Jak začít s affiliate marketingem

Poslední aktualizace:

Vhodné pro začátečníky i zkušenější affiláky.

Pokud už nechcete dělat další pokusy, ale chcete konečně zažít úspěch v affiliate marketingu, tak jste tady správně.

A pokud nehledáte pouze jednorázový a rychlý výdělek, ale chcete vydělávat dlouhodobě, pak je tento článek přesně pro vás!

Dozvíte se kompletní postup, co máte udělat, abyste začali a hlavně byli v affiliate marketingu dlouhodobě úspěšní.

Affiliate marketing je/není pasivní příjem

Nedávno jsem se bavil s kamarádem, úspěšným podnikatelem, a povídali jsme si o online podnikání.

Povídá:

„Mě stejně nejvíc baví, když sedím na pivu a přijde mi e-mail s infem, že mám novou konverzi. Klidně s provizí jenom pár stovek. Ale ty woe, to že to chodí samo je prostě boží. 🍻

Jo, chodí to skoro samo, a v tomhle článku si ukážeme, co musíte udělat, aby ty konverze chodily doopravdy samy.

Přijde vám to neuvěřitelný, už-už zavíráte článek a říkáte si, že tyhle povídačky o „pasivním příjmu“ už číst nepotřebujete?

Dejte mi ještě pár minut.

Ukážu vám, že to nejsou žádné čáry, ani nesmysly. Ale normální, férový online podnikání a vaše příležitost splnit si své sny.

  • Zkuste si představit, že napíšete článek, recenzi na váš oblíbený produkt nebo službu.
  • Zařídíte pro takový článek návštěvnost a pak už jenom sledujete jak vám chodí jedna konverze za druhou.

Zdá se vám to šílené?

Tak se podívejte na tohle video:

A když takových článků, nebo dokonce webů máte víc, tak vás to může poměrně hezky živit.

Množství článků a webů už záleží jenom na vašich ambicích. 😉

Ne každý ale vydělává velký peníze.

Smutná realita je, že tisíce affiláků spíše selhávají. Je to jako když jdete do fitka. Mnohem častěji tam vidíte lidi, kteří teprve začínají cvičit, než vysportovaný borce a borkyně. 😉

Chvíli trvá (podobně jako to cvičení) než přijde úspěch. Musíte udělat hodně věcí, aby ty konverze začaly chodit sami.

A musíte je udělat správně.

Ale jde to!

A já vám v tomto článku povím jak na to.

Já sám jsem poprvé o affilu slyšel někdy v roce 2013. Od té doby jsem si prošel snad všechny cestičky, které nikam nevedly.

Nakonec mě nejvíc zlákala dráha affiliate manažera a do dnešní doby jsme pomohli několika stovkám partnerů získat první provize. 

Viděl jsem desítky úspěšných projektů a vím, jaké příběhy za tím jsou. Vím, co vede k úspěchu, co k dlouhodobému úspěchu, a co někam úplně jinam.

Sám jsem se nedávno vrátil k tvorbě vlastních affiliate webů a vymyslel jsem Affiliate Výzvu.

Affil mě baví a život bez něj (a bez provizí) si už moc nedokážu představit. Budu rád, když vás tímto článkem také pro tento obor nadchnu.

Dušan Souček
Autor článku

Affiliate marketing je na vzestupu. Veze se na stejné vlně jako celý e-commerce, který v posledních letech masivně roste.

Jak funguje affiliate marketing

Affiliate marketing je naprosto férový a přirozený způsob online prodeje založený na doporučování produktů. Hlavní princip je opravdu jednoduchý.

  • Někdo (obchodník) vytvoří produkt & prodejní proces a založí si affiliate program.
  • Vy (affiliate partner) se do programu zaregistrujete.
  • A pustíte se do propagace. Zjednodušeně řečeno, posíláte lidi (zákazníky), které by to mohlo zajímat, na stránky inzerenta (majitele affiliate programu).
  • Získáte provizi pokaždé, když zákazník nakoupí u inzerenta = nastane konverze.

Celé si to můžete představit jako nekonečný koloběh, kde všechny strany vydělávají. Zákazník získá užitečnou informaci, e-shop objednávku a affilák provizi.

Příklad affiliate propagace

Zkuste si představit, že se vás kamarád zeptá, na čem jste postavili váš web, nebo jaký nástroj používáte na e-mail marketing?

Pravděpodobně mu povíte, jaké nástroje se vám líbí a proč je používáte. Zkrátka kámošovi úplně normálně doporučíte nástroje, které taky sami používáte. 

Víte jak na takovou otázku odpovím já? Odpovím úplně stejně jako vy. Doporučím nástroje, které používám. Ale udělám to tak, že kámošovi řeknu, jdi se podívat na tuto stránku, tam to najdeš. 😉

Určitě je vám jasné, že na té stránce jsou affiliate odkazy. To je jenom jeden z rychlých příkladů, jak dělat affil.

Další příklady jsou na konci článku.

Jak začít s affiliate marketingem

Je to jednoduché. Nepotřebujete žádné velké investice, nepotřebujete si pronajímat prostory, ba dokonce nepotřebujete ani klienty.

  • Stačí se zaregistrovat do některé affiliate sítě, nebo samostatného affiliate programu.
  • Tam získáte svůj affiliate odkaz, se kterým můžete propagovat.
  • A potom už stačí pouze přes ten odkaz přivádět návštěvnost.

Jak vidíte, začít s affiliate marketingem je opravdu snadný. Můžete začít téměř okamžitě. Tedy až po přečtení článku. 😉

Trošku větší výzva je, začít na affiliate marketingu vydělávat. Pojďme se na to podívat trošku víc do detailu.

Úspěšný vs. neúspěšný affilák

Za těch 7-8 let, co sleduji úspěšné i neúspěšné affiláky, můžu říct, že hlavní rozdíl není ve zkušenostech, nebo v množství času či peněz, které máte do začátku.

Hlavní rozdíl mezi úspěšným a neúspěšným partnerem je ve strategii a mindsetu.

❌ Neúspěšný partner často zkouší všechno možný. Hledá různé zkratky a chce, někdy dokonce potřebuje, aby začal vydělávat rychle!

✅ Úspěšný partner má jasnou strategii a buduje dlouhodobý projekt, kterému věří. Často první roky jenom investuje a nic si z projektu nevyplácí.

Nutno ale zmínit, že něco dlouhodobě budovat je fakt těžké. Váš affiliate web vám klidně několik prvních měsíců nemusí nic vracet!

Navíc budete muset do projektu investovat. Minimálně váš čas (hodně). Není se tedy čemu divit, že spousta partnerů raději uteče k něčemu „rychlejšímu“.

Zkratky nefungují

Než se ale podíváme na úspěšnou strategii affiliate projektů, tak vás zkusím „odradit“ mými výsledky z jedné zkratky.

Na obrázku můžete vidět jeden příklad PPC propagace. Zisk byl rozdíl mezi tržbou z affiliate provizí a částkou, investovanou do reklamy.

Můžete krásně vidět, že na začátku to fungovalo dobře, ale postupně to přestalo dávat smysl. Tohle je typický příklad fungování většiny affiliate zkratek začínajících partnerů.

Pojďme tedy raději k něčemu, co má mnohem pevnější základy, a hlavně, co funguje dlouhodobě.

Jak začít pravidelně vydělávat na affiliate marketingu?

Nechme tedy zkratky věčným zkoušečům a hledačům příležitostí, a pojďme se podívat jak vydělávat affilem dlouhodobě, stabilně a také férově. 😉

Ze všeho nejdřív musíte vyřešit naprosto zásadní otázku:

  • Co propagovat?

Pod tím si můžete představit výběr e-shopů, nebo služeb. Zkrátka produktů a affiliate programů, které budeme propagovat. 

Na začátku tedy mluvíme o průzkumu trhu a nalezení niky, v které budeme budovat svůj dlouhodobý affiliate web. Při výběru niky byste měli zvážit několik faktorů.

  • Rozumím tomu?
  • Baví mě to?
  • Jaká je hledanost klíčových slov v nice?
  • Kolik affiliate programů v nice exituje?
  • Jak vysoké jsou provize?

Zatímco první dva jsou spíše věcí osobních preferencí a zkušeností, ty zbylé jsou už technického rázu a je potřeba je důkladně prověřit.

Na obrázku můžete vidět ukázku průzkumu hledanosti klíčových slov v nice domácích mazlíčků (psy, kočky, atd.)

První krok je tady nalezení oblasti, která vás bude bavit a bude nabízet dostatek příležitostí.

Tip: Ušetřete čas a zaměřte se na vybrané affiliate niky, které jsem pro vás připravili.

Pro dlouhodobý úspěch je správný výběr oblasti naprosto zásadní.

Pojďme to rozebrat trošku víc do hloubky.

Výběr affiliate programu

Měli byste si vybrat affiliate niku, která nabízí několik různých příležitostí, v podobě různých e-shopů nebo služeb, které mají affiliate program.

Při samotném výběru affiliate programů byste se měli zaměřit na několik věcí.

  • Jaká je výše provize?
  • Jaká je průměrná výše objednávky?
  • Jaká je doba trvání cookies?
  • Jaký je konverzní poměr e-shopu?
  • Jaká je kvalita zboží / služeb, které budete doporučovat?
  • Jak je affil spravovaný? Stará se o něj profesionální affilite manažer?
  • Jaké jsou podmínky, a jaké má program reklamní materiály?
  • Jak probíhá výplata konverzí?

To jsou ty nejzákladnější faktory, podle kterých byste si měli vybírat oblast, do které se pustíte, a programy, které budete propagovat.

Svůj affiliate projekt byste měli stavět ideálně v oblasti, kde dlouhodobě funguje alespoň 5-10 affiliate programů.

Příklad hodnocení potenciálu affil. programu

Program A nabízí provizi 40 %, kvalitní reklamní materiály, kvalitní a drahý produkt (cena 5.000 Kč) a zkušeného affiliate manažera.

Konverze e-hopu je ale pouze 0,5 %. Což znamená, že na získání jedné placené konverze s provizí 2.000 Kč potřebujete 200 prokliků do e-shopu.

Program B nabízí provizi pouze 10 %, nemá téměř žádné reklamní materiály a affiliate manažer příliš nekomunikuje.

E-shop je ale známá značka na trhu, konvertuje 5 % a průměrná objednávka je ve výši 2.000 Kč.

Na získání 2.000 Kč v provizích tak potřebujete 5 konverzí, což při konverzním poměru 5 % znamená, že přes svůj web potřebujete přivést do e-shopu pouze 100 lidí.

Na první pohled vypadá atraktivněji program A. Ale větší zisky vám přinese program B. 😉

Smysl dává zapojit do propagování na vašem affiliate webu oba programy. Mít tam mix několika různých programů z různých e-shopů.

Jaké produkty propagovat?

Samotné produkty, které můžete propagovat, bychom mohli podle vlastností rozdělit do 3 základních skupin:

  • Fyzické produkty (zboží v e-shopech)
  • Služby (software a aplikace)
  • Online vzdělávací produkty (kurzy, ebooky, kluby)

Hlavní výhody a nevýhody shrnuje tato primitivní tabulka.

FYZICKÉ PRODUKTYVysoká konverzeNízká provize
SLUŽBYStřední konverzeStřední konverze
INFOPRODUKTYNízká konverzeVysoká provize

Tady je několik příkladů, které mi reálně přinášejí provize.

A teď se na to pojďme podívat trošku podrobněji.

Fyzické produkty

Klasický fyzický produkty z e-shopů. Nábytek, oblečení, elektronika, alkohol, doplňky stravy, diety, sportovní vybavení, krmiva, atd.

Není pochyb, že vaše propagace těchto produktů bude úspěšná, protože spousta lidí neustále hledá různá srovnání, recenze a zkušenosti.

Hledanost konverzních klíčových slov je pro úspěch každého obsahového affiliate webu naprosto zásadní.

Takže při vybírání produktů, které budete na svých affiliate webech propagovat, by vás mělo zajímat, kolik lidí hledá klíčový slova, jaká jsou na obrázku:

  • nejlepší produkty XY
  • recenze a zkušenosti s produktem XY

Fyzické produkty mají často velkou hledanost těchto výrazů. Což je záruka budoucích konverzí.

Ale na rozdíl od online produktů, je tady celková marže nižší, a tak i provize pro partnery se pohybuje někde kolem 5-10%.

  • Existují ale i velmi lukrativní výjimky. Například mezi affiláky velmi oblíbené affiliate programy ketonových diet nabízejí provize i 25 %.
  • Nábytkový segment také nabízí zajímavé provize. Především díky tomu, že průměrná objednávka je tam často v řádu několika tisíc.

Trošku výzva je právě testování a recenzování produktů, které na svých webech doporučujete. Pokud to chcete dělat opravdu poctivě, tak je to časově i finančně náročné.

Ale občas je to i zábava a výsledky za to stojí. 😉

Služby

Mezi služby, které můžete propagovat patří například:

  • placené aplikace na učení cizích jazyků, cvičení, organizaci času, atd.
  • softwarové aplikace na marketing, webhosting, tvorbu obsahu atd.
  • předplatné služeb, jako třeba Netflix, Apple TV, Spotify atd.

Jsou to vděčné produkty na recenzování a testování. Na jejich vyzkoušení je nepotřebujete mít fyzicky doma.

Takže odpadají náklady s objednáním a doručením. Většina služeb má i své demoverze zdarma, které často na vyzkoušení stačí.

Nabízejí zajímavou provizi, a často i následnou nebo evergreenovou (dlouhodobou) provizi z pravidelných plateb, které platí jejich uživatelé.

Příklad následných provizí

Za propagaci aplikace na studium cizích jazyků EasyLingo získáte provizi 30% z ceny předplatného.

Affilák který přivede platícího zákazníka pak získává provizi pokaždé, když si zákazník prodlouží předplatné.

Jak by se vám líbilo, kdybyste doporučili službu a potom už získávali provize každý měsíc?

Není ten affil kouzelný? 😍

Hledanost nejrůznějších služeb není tak obří jako u fyzických produktů, ale rozhodně není zanedbatelná.

V propagaci služeb se také můžete setkat s provizí za přivedený kontakt. Tedy platbou za lead (PPL). I to je velmi atraktivní způsob.

Zde můžete vidět příklad, kdy affiliate program vyplácí 18 USD za každý přivedený platící lead. Ale reálná první útrata zákazníka (tu kterou realizoval přes affiliate odkaz), je často menší než těch 18 USD.

Jak je to možné? Jednoduše každý online marketér má velmi dobře spočítáno, kolik mu dlouhodobě vydělá platící lead, a kolik si může dovolit investovat do jeho získání.

Proto často u služeb můžete vidět i takto vysokou provizi za lead.

Určitě dává smysl se při výběru produktů, které budete propagovat, zaměřit i na relevantní služby pro vaší niku.

Nejlépe na ty, které nabízejí evergreenové provize.

Ty mám nejraději. 😉

Info produkty

Prodávat vzdělávací produkty je těžké. Ale ne nemožné. Je to obor, který znám velmi dobře a na affiliate provizích jsme tady otočili desítky milionů.

Mnohem více, než kdekoli jinde, tady funguje opravdu osobní a autentické doporučení kurzu, e-booku a dalších vzdělávacích produktů.

Nejlepší affiláci jsou často sami spokojení studenti.

Drtivá většina online vzdělávacích produktů se neprodává masově jako housky na krámě, ale pro prodej potřebují kvalitní prodejní funnel, kde se se zákazníkem komunikuje a vysvětluje, proč si produkt pořídit.

Hodně produktů se také prodává v marketingových akcích, a pokud si chtějí affiláci vydělat, tak to musí sledovat a propagovat jednorázové kampaně.

Což není moc vhodné pro dlouhodobou propagaci, kdy chceme, aby konverze chodily téměř samy. 😉

Všechny tyhle nevýhody jsou ale vyváženy vysokou provizí a také cenou produktu. Zažil jsem kampaně, kde si partneři odnášeli statisícové odměny, a ti nejlepší si vyaffilovali i sedmimístné provize. 😉

Takhle vysoké provize (klidně i 50 %) jsou dány tím, že u online vzdělávacích produktů je téměř 100% marže a autoři si můžou dovolit být takhle štědří.

Při výběru online vzdělávacích produktů, které budete propagovat, ale buďte maximálně opatrní.

Je to lukrativní obor, který často přitáhne mnoho nekvalitních lektorů, kteří to dělají jenom pro zisk. Propagace takových „infoproduktů“ vám rozhodně v ničem nepomůže.

Kolik získáte konverzí propagací?

Abyste dokázali udělat opravdu kvalitní rozhodnutí a dokázali odpovědět na otázku „co propagovat“, musíte do skládačky přidat ještě poslední dílek… Hledanost = potenciál. Potenciál vaší niky se odvíjí jednak od existujících affiliate programů, výše provizí atd.

Ale také především od potenciálu a velikosti trhu… Vy si potřebujete odpovědět na otázku „Kolik je tady potenciálních zákazníků, které můžu oslovit?“.

Jak vidíte, rozhodnutí co propagovat podléhá několika zásadním věcem, které musíte prozkoumat. A není to jenom o tom, jestli mě ta oblast zajímá, nebo baví…

Vytvoření affiliate webu

Máte vybranou niku a první affiliate kampaně?

Víte co budete propagovat?

Super, teď konečně přichází okamžik, kdy se pustíte do reálné propagace. Jak už jsem zmínil výše v článku, tak způsobů, jak dělat affil, je více.

Drtivá většina je ale z kategorie zkratek, které nefungují. Anebo fungují jenom chvíli. A předpokládám, že vy nechcete vydělávat jenom chvíli.

Pojďme se tedy podívat na základní kroky dlouhodobé affiliate propagace. Tedy tvorby ziskových affiliate webů.

Co to je affiliate web?

Nic takového ve skutečnosti neexistuje. Jsou pouze weby, které pomáhají nebo nepomáhají návštěvníkům.

Affiliate web je obsahový web, který svým návštěvníkům poskytuje užitečné informace a pomáhá jim s jejich problémy.

Díky tomu svým majitelům získává provize.

Chtěli byste takový „stroj na peníze“? 

Tady je návod, jak to udělat.

Založení webu

Pro techničtější lidi prkotina, pro netechnické možná trošku výzva.

Pravdou ale je, že založení webu není v dnešní době už téměř žádná technická překážka. Existuje spousta systémů, kde si web doslova naklikáte, nebo napíšete, jako ve wordu.

My doporučujeme redakční systém wordpress, který si nainstalujete na pár kliknutí na většině webhostingových platforem.

Například Wedos má přímo instalátor wordpressu na pár kliknutí. Mrkněte na naši Wedos recenzi.

První technické kroky tedy jsou:

  • Koupit doménu = název a adresa vašeho webu.
  • Koupit hosting = místo, kde bude reálně uložen váš web.
  • Nainstalovat wordpress a základní šablonu

Tenhle proces může trvat pouze několik hodin. Takže, když se hecnete, tak svůj první (nebo další) affiliate web můžete mít dřív, než dočtete tento článek. 😉

Samozřejmě, že web můžete potom vylepšit jinou šablonou, přidávat různé pluginy. Některé pluginy jsou spíš absolutní základ.

Na začátku je ale potřeba nějak začít. A veškerou energii nasměrovat spíše do tvorby obsahu.

Co psát na web?

Především to, co prodává!

A taky to, co přivádí návštěvnost.

A taky články, na které lidi rádi odkazují.

Všechno by se dalo zabalit pod takovéto to univerzální „kvalitní obsah“. Jenže co to je ten „kvalitní obsah“, že?

U affiliate webů bychom veškerý obsah mohli rozdělit do dvou skupin.

  • obsah, který generuje prodeje
  • obsah, který generuje návštěvnost a odkazy

Do té první skupiny patří veškerý obsah, který pomůže lidem udělat správné rozhodnutí s koupí produktu nebo služby. Takže to jsou:

  • produktové recenze
  • srovnání produktů
  • žebříčky nejlepších produktů
  • případové studie

Do té druhé, neprodejní skupiny, zase patří všechny užitečné články, které opravdu pomáhají lidem.

  • návody a tipy na používání produktů
  • pomocné články „jak na něco“
  • rozhovory
  • tipy

V této druhé části se většinou snažíme trefovat klíčová slova, která jsou vyhledávaná, a z těchto článků potom odkazovat na ty články, které už generují prodeje.

Příklad obsahu na affil webu

Na našem webu, kde propagujeme jazykové aplikace a kurzy, máme publikované různé slovíčkové články.

Např: 100 nejčastějších německých frází v obchodě.

A z takového článku můžete odkazovat na recenzi kurzu Profesní němčina online.

První článek je vyhledávaný a přináší návštěvnost. Druhý generuje provize. Dává to smysl?

Napsat obsah

A teď dávejte dobrý pozor.

Napsat první článek většinou není problém. Člověk je nadšený do něčeho nového a má chuť do práce.

Výzva je napsat 50 článků, a potom pokračovat na 100 článků. To už chce systém a často i některé věci delegovat.

Právě vydržet pravidelně tvořit nový kvalitní obsah na web, je nejčastější důvod, proč tolik affiláků nikdy neuspěje. Jednoduše nevydrží.

Nám v tom pomáhají dvě věci.

Detailní obsahový manuál

To je jednoduchý dokument, kde jsou jasné postupy a instrukce, jak mají vypadat články. Jednoduchý, ale detailní.

Obsahový manuál ohromně zrychluje samotnou tvorbu. Zároveň drží jasnou osnovu, a díky tomu i kvalitu obsahu.

Na obrázku vidíte pouze ukázku. Pro většinu affiliate webů má náš obsahový manuál cca 17 stránek. A pro každý typ obsahu (recenze, srovnání) je trošku jiný.

Redakční systém

V našem případě je to jednoduchá nástěnka v Trellu, kde jasně vidím, jaký články jsou rozepsaný, kdo je píše, jak se plní termíny atd.

Nástěnka mi umožňuje celou tvorbu efektivně řídit a odpadává tak komunikace po chatu, mailu apod..

Jde o to, abyste si tvorbu obsahu udělali co možná nejefektivnější. Protože obsah je to nedůležitější, co ve finále přináší ty vytoužené provize.

Monetizovat = musí to být užitečné

Nasazení affiliate odkazů je určitě důležitý krok, ale vůbec s ním nemusíte pospíchat. Pokud váš web nemá návštěvnost tak je úplně jedno, kolik tam máte odkazů.

Proto vždy partnerům říkám, nejdřív ve soustřeďte na vybudování kvalitního obsahu, který bude lidem pomáhat, a teprve potom se začněte zabývat affiliate odkazy.

Většinou je to ale obráceně. Affiláci napíšou prvních 5 článků, do kterých naperou 50 affiliate odkazů, a pak se diví, že to nefunguje.

Affiliate odkazy můžete dávat klasicky jako textové odkazy, nebo jako tlačítka, obrázky atd. Možností je víc a je dobré potom vše měřit a vyhodnocovat.

Budovat autoritu

Nad svým affiliate webem byste měli přemýšlet tak, aby to bylo důvěryhodné místo, které přináší užitečné informace návštěvníkům.

Zkrátka, aby váš web byla autorita v oboru, na jehož články budou rády odkazovat i ostatní weby. 😉

Většina affiláků má ale obrácený mindset a svoje weby zakládají pouze za účelem rychlého zisku. A ve finále je jim úplně jedno, jaký zážitek mají jejich uživatelé.

Jak budovat autoritu prakticky

Měřitelným ukazatelem kvality (autority) vašeho webu jsou odkazy, které vedou na váš web z ostatních webů.

Když na váš článek o nejlepších vysavačích bude odkazovat dalších 5 podobných článků, tak je to pro uživatele i vyhledávače jasný důkaz, že váš článek je užitečný a budou jej zobrazovat výš ve vyhledávání.

Ano, mám na mysli budování zpětných odkazů (liknbuiling), a tady je článek, jaký může mít linkbuilding reálný dopad na váš web.

Optimalizovat a ladit web

Je poctivé říct, že výše popsané kroky nemají začátek ani konec.

Tedy začátek možná ano, ale konec určitě ne!

Tvorba úspěšného affiliate webu, který vás může krásně živit není něco, co jednou uděláte a pak už se o to nestaráte.

Všechny kroky je potřeba dělat neustále znova a znova, a postupně vše vylepšovat. Proces ale není složitý.

Stačí, když budete pravidelně:

  • psát nové články a vylepšovat starší
  • hledat nové affiliate programy a ladit odkazy
  • sbírat odkazy na web a budovat autoritu
  • vše měřit, vyhodnocovat a upravovat

Web berte jako investici.

Měsíční příjem, který vám dřív nebo později začne z webu přitékat, je super, a často i ten hlavní důvod, proč se do tohoto byznysu pouští stále víc lidí.

Affiliate marketing je investice

Není úplně výjimkou, že obsahové weby se prodávají za miliony. Menší za statisíce, nebo desetitisíce.

Pokud se vám jednou podaří postavit web, který má návštěvnost, kvalitní články, a generuje měsíční cashflow, tak máte v ruce neuvěřitelně atraktivní aktivum.

Affiliate web je jako nájemní nemovitost. Generuje vám měsíční příjem a můžete ji kdykoli prodat s velkým ziskem.

Jen s tím rozdílem, že pořízení takového webu nestojí miliony. 😉

Kdy uvidím první provize?

Máte tuhle otázku v hlavě celou dobu co čtete článek?

Odpověď je jednoduchá.

Čím dřív pořádně uděláte všechny kroky, které jsou v tomto článku popsané, tím dřív přijdou výsledky. Tedy provize.

A čím víc obsahu (článků, videí) publikujete, tím víc konverzí bude chodit.

Je tak jednoduché, že je to až neuvěřitelné.

Kdy začnete vydělávat?

Web vám začne vydělávat v okamžiku, kdy budete mít pravidelnou návštěvnost.

Nedá se říct, jestli to má být 1.000 lidí / měsíc, nebo 10.000 lidí / měsíc. Samozřejmě, že čím víc, tím líp.

Pak také záleží, jak kvalitní, a jak moc konverzní budete mít obsah. Jinými slovy, jak dokážete pracovat s návštěvností a měnit ji na konverze.

Získání základní návštěvnosti může zabrat klidně několik měsíců. Ale může to trvat ještě déle.

To je realita, s kterou se na začátku musí každý porvat.

V okamžiku, kdy se to ale zlomí, to pak už pořádně nejde zastavit. Tedy za předpokladu, že budete na webu dál pracovat.

A to je ten okamžik, kdy – ať si říká, kdo chce, co chce – můžeme mluvit o „pasivním příjmu”. Protože budete získávat provize z obsahu, který jste jednou vytvořili a už se o něj příliš aktivně nestaráte.

Nejčastější chyby začátečníků

Hledají zkratky

Trošku smutná realita affilu je, že ta tvorba obsahových affiliate webů opravdu trvá. Čas si vezme samotná tvorba, a Google se Seznamem si také dají na čas, než vám začnou přivádět návštěvnost.

Možná právě proto hodně začátečníků stále hledá „rychlejší“ cestu, která ale ve finále bude stejně fungovat jenom chvíli.

Nedávají fokus na zákazníka, ale na provize, nebo na SEO!

Tohle je největší průser, který má spíš dlouhodobější dopad na celé odvětví. Málokterý affilák má na prvním místě zákazníka a chce mu opravdu pomoct.

Většinou je na prvním místě provize, pak další provize, pak rychlost webu, klíčový slova, pak další provize, pak teprve někde zákazník a přínos pro něj.

Vždy si vzpomenu na přednášku Tomáše Čupra. Základem úspěchu je brutální orientace na zákazníka!

❌ Nediverzifikují affiliate programy  

Občas u partnerů vidím, že svůj projekt staví pouze na jednom, nebo dvou affiliate programech. Což samozřejmě nese velké riziko závislosti a možných nepříjemností, když program přestane fungovat.

Nejsou autentický

Pokud se rozhodnete pro psaní recenzí, tak to často není upřímné doporučení, nebo nedoporučení zboží, či služby.

Ale jsou to články, které jsou poskládané na základě klíčových slov. A přestože se tak na první pohled netváří, tak jde často osobní zkušenost stranou, ve snaze získat konverzi.

Ignorují SEO a data.

To je takový druhý extrém. Tito partneři zase často říkají, že stačí psát dobré články, a dřív nebo později začnou přicházet i konverze.

Dobré články psát musíte, ale zároveň je musíte psát tak, aby je lidi našli. Takže datová analýza hledanosti a optimalizace obsahu jsou pro úspěch taky hodně důležitý.

Neaktualizují starý obsah

Ale pouze se zaměřují na nový obsah na webu. Pamatujte, že každá stránka na vašem webu by měla mít jasný účel. Dokonce by měla přinášet užitečnou a hlavně aktuální informaci.

Pravidelně aktualizovat obsah na webu je jako pečovat o své auto, nebo dům. Pokud si doma nikdy neuklidíte, za chvíli tam nebudete chtít bydlet.

Nejsou proaktivní

Jen málo partnerů je aktivních a ptá se affiliate manažerů, nebo inzerentů na doporučení a tipy na propagaci.

Většina partnerů je pasivních. Přitom právě komunikace a tipy od affil. manažerů můžou váš projekt hodně urychlit.

Nebudují e-mailovou databázi

E-mail marketing je nejsilnější marketingový kanál. Hlavně je to návštěvnost, kterou vlastníte a nejste tak závislí na vrtochu Google, nebo PPC reklamních systémů.

Navíc e-mail marketing se dá krásně zautomatizovat.

❌ Pracují na více projektech najednou

Trošku to souvisí s tím hledáním zkratek a příležitostí. Neskákejte z projektu na projekt. Na začátku si udělejte dobrou analýzu a vyberte si oblast, které věříte.

A té se potom věnujte tak dlouho, dokud nezačne vydělávat tak, aby vám to pokrylo náklady, a ještě třeba zbylo na rozvoj dalšího webu.

Neskákejte dřív na další projekt. Roztříštíte si pozornost, rozpočet a vše půjde mnohem, mnohem pomaleji.

Pár rychlých tipů, jak začít

✅ Udělejte stránku se zdroji

Je to nejjednodušší a zároveň nejrychlejší možnost pro všechny, kteří už nějaký web mají, a lidé se jich často ptají jaké nástroje používají.

  • Pokud píšete o hubnutí, tak můžete připravit seznam vašich oblíbených dietních produktů
  • Pokud píšete o zahradničení, tak to může být seznam vašich oblíbených e-shopů, kde nakupujete pomůcky atd.
  • Pokud píšete o marketingu, tak to může být přehled vašich oblíbených aplikací pro marketing atd.

Klidně se můžete inspirovat naší stránkou s nástroji.

Výhoda takového přehledu je, že na něj můžete odkazovat i offline. Jen si pohlídejte, aby měl snadno zapamatovatelnou url.

✅ Zrecenzujte produkt / službu 

Už jsme to několikrát zmínili. Recenze je jeden z nejlepších affiliate obsahů, které reálně přivádějí konverze.

Nepište ale recenze jenom proto, že je to vyhledávaný. Buďte upřímní a opravdu si věc vyzkoušejte.

Nepište recenze, které jsou jenom plné vyhledávaných klíčových slov. Myslete při psaní na čtenáře, který díky vašemu článku možná udělá rozhodnutí. Musíte mu poradit dobře. 😉

✅ Vytvořte návody

Návody jsou podobně silný obsah jako recenze. Často je lidi hledají ještě před tím, než nakoupí produkt.

Návody se dají skvěle spojit s recenzemi. Nepište ale obecné věci, snažte se jít do hloubky, aby čtenář měl pocit, že mu váš článek opravdu pomohl.

Takový článek potom bude i rád sdílet na sociálních sítích. Pokud je to pro vás příjemnější, tak můžete natočit i videonávod. Bude to opět o fous lepší, než klasický text.  

✅ srovnávací články a žebříčky

Lidi milují různý srovnání a žebříčky. Typický affiliate obsah je vše co začíná na: Nejlepší XY.

Pod takovými klíčovými slovy se potom skrývají nejrůznější žebříčky, porovnání a další články. Přesně to co potřebujeme číst dřív, než si koupíme nějaký produkt. 😉

FAQ – nejčastější otázky a odpovědi

Nenašli jste v článku odpovědi na své otázky k affiliate marketingu. Svůj dotaz můžete napsat do komentáře pod článek.

Jak přesně funguje affiliate marketing?

Affiliate partneři doporučují na svých stránkách zboží nebo služby z e-shopů. Když někdo objedná přes jejich affiliate odkaz, získávají za to provizi.

Co potřebuji do začátku?

Abyste mohli začít vydělávat jako affiliate partner, tak nepotřebujete téměř žádné investice, jako většina jiných podnikání. Web si můžete zařídit za pár stokorun a obsah můžete tvořit sami.

Jak dlouho to bude trvat, než začnu vydělávat?

Může to trvat pár měsíců, rok, nebo taky pár dnů. Většinou to záleží na vašich zkušenostech a možnostech. Ale obecně se dá říct, že affil nejsou rychlé prachy. Chvíli to trvá. 😉

Jak se vyplácejí provize?

Provize se sbírají na váš účet v affiliate programu, nebo v affiliate síti, a když dosáhnete výplatního minima, tak si je můžete vyplatit. Většinou to probíhá na fakturu, ale někdy je možné vyplatit provize i na DPP.

Photo of author

Autor

Dušan Souček

Affiliate manažer, partner a autor Affiliate Výzvy. Affil mě baví už celou řadu let. Aktivně spravuji několik affiliate programů a tvořím affil weby.

1 komentář u „Jak začít s affiliate marketingem“

  1. Krásně zpracovaný a opravdu užitečný článek/návod, jak být dobrým affilákem. 🙂 Tolik informací, že se mi do toho teď moc nechce a bojím se..Nicméně jsem bojovnice a zkusím to..Nejdůležitější začít a pak vydržet..:)

    Odpovědět

Napsat komentář