Co by affiláci poradili svému mladšímu já

Poslední aktualizace:

Ať už jste v affilu ostřílení bardi, nebo se teprve zlehka oťukáváte, určitě si říkáte, že kdybyste dneska začínali znovu, udělali byste spoustu věcí jinak.

Rychleji, efektivněji, levněji a s jasným plánem, jak projekt dovést do zisku.

Osobně věřím (a často opakuju), že nejrychlejší cesta k úspěchu vede přes postupné získávání zkušeností z praxe.

A tak jsem si pro vás vypůjčil zkušenosti od 17 protřelých affiliate partnerů.

Oslovil jsem je s otázkou, co by vzkázali svému mladšímu affiláckému já.

Někteří z nich mají na kontě velké projekty a inspirují nás všechny už léta. Jiní začali teprve nedávno a mají zase jinak zajímavý pohled na věc.

Tady jsou jejich odpovědi.

Přečtěte si, co by na základě svých zkušeností dnes udělali jinak, kdyby s affiliate marketingem začínali znovu.

Lada Krčilová

jaktovybrat.cz

Co bych dělala v začátcích jinak?

Soustředila bych se především na obsah – až by články nabraly návštěvnost, začala bych teprve umisťovat affiliate odkazy (ušetření času).

Zaměřila bych se na méně konkurenční klíčová slova.

Lépe bych si spočítala, které affiliate programy se vyplatí (např. provize 6 % z nábytku mnohdy udělá vyšší částku než 10 % z oblečení).

Psala bych články, z kterých mohu odkazovat na zavedené známé e-shopy (větší pravděpodobnost konverze).

Michal Majgot

affilak.cz

Svět patří těm, co se nepo*erou. Často jsem byl zbytečně opatrný a to i v situacích, kdy jsem narazil na zlatou žílu. Několikrát mě pak přerostli ti, kteří našli totéž, ale pořádně do toho šlápli.

50 tisíc měsíčně se v affilu dělá tak, že do projektu každý měsíc 100k vložím a 150k vyndám. Obecně se začátečníci v online projektech drží moc při zemi.

Doporučuji představit si ten projekt, jako by byl offline. Kdybyste budovali třeba fyzickou prodejnu rybářských potřeb, tak asi nepočítáte s tím, že vám bude stačit investovat 5 tisíc.

Stejné je to v dobrém online projektu. Byl důvod, proč byl kdysi minimální základní kapitál s.r.o 200 tisíc.

Markéta Hanušová

 hitchdiary.czbagbag.cz

Svému mladšímu, affilem nepolíbenému já bych vzkázala, ať se vykašle na velmi úzké long-tailové niky jakožto hlavní téma webu.

To, že neexistuje konkurence je v začátcích lákavé, ale dost pravděpodobně to také předvídá, že takový web moc nevydělá.

A když už se pro nějakou niku rozhodne a investuje do ní čas/peníze, tak vytrvat déle než půl roku, než to zabalí a přeskočí na jiný projekt.

Jaroslav Janíček

Když bych vzkazoval něco Jardovi někdy kolem mých 20, 21 let, tak bych mu asi řekl, ať přestane chodit každej tejden na párty a začne přemýšlet nad důležitějšími věcmi. 😀 

Ale pokud bych měl něco vzkázat Jardovi, který už ví o affiliate marketingu, vzkázal bych mu, ať si vybere niku a udělá si pravidlo, že každý den bude 2-3 hodiny psát obsah a ať to dělá třeba rok.

Klidně bez nějaké propracované analýzy klíčovek (ta lze udělat kdykoliv později a obsah aktualizovat). Tohle totiž jde dělat i při full time práci a jsem si jistý, že za rok práce takto stavěný web bude dělat aspoň 10 – 30 000 Kč měsíčně.

Kdyby tohle dělal naprosto každej affilák, kterej začíná, tak tady máme o mnoho více úspěšných podnikatelů, kteří mohou dát výpověď ve své práci a začít pracovat na svém byznysu. 

PS: Podobné téma jsme probírali na AffilBox Podcastu

Tomáš Mahrík

webhostingcentrum.cz, websiteradar.net

Veľa z nás affilákov si myslí, že keď sa nám podarí rozbehnúť úspešne jeden projekt, tak keď spustíme paralélne ďalších x v rôznych nikách budú rovnako alebo ešte viac úspešné. Šak máme predsa už svoje know-how.

Tiež som si to mýlne myslel. Teraz by som postupoval inak a sústredil by som všetku energiu do rozvoja max. 1-2 fungujúcich projektov, aby sa stali autoritov vo svojej oblasti.

Druhá vec, čo by som urobil inak, sa týka expanzie projektu do zahraničia, alebo rovno spustenia zahraničného projektu. Mne osobne trvalo niekoľko rokov, kým som sa k expanzii vôbec odhodlal.

Dnes by som postupoval inak a začal by som oveľa skôr alebo rovno hneď so zahraničným projektom a rodný jazyk by bol maximálne ako doplnok. Lebo budovať kvalitný projekt je ťažké v akomkoľvek jazyku, ale je veľký rozdiel pre ako veľké potenciálne publikum ho tvoríte. Je veľký rozdiel, či prerazíte na trhu čo má milión potenciálnych zákazníkov alebo 100 miliónov.

Samozrejme s veľkosťou trhu rastie aj konkurencia, ale dnes som už presvedčený o tom, že zahraničného projektu sa netreba báť a treba začať skúšať šťastie čím skôr.

Viktor Holas

viktorholas.cz

Říká se, že všechno, co se nám v životě děje, má svůj důvod. A proto bych neměnil nic. To nejlepší, co si můžete z minulosti odnést, jsou zkušenosti, a ty přicházejí díky různým chybám a přešlapům, které jste právě v minulosti udělali.

Důležité je ovšem umět tyto chyby včas odhalit a vědět, jak s nimi pracovat. Tímhle si dle mého názoru musí projít každý podnikatel, protože se tyhle věci zkrátka nedají předat.

Pokud bych měl ovšem v rámci budování online projektů vyzdvihnout jednu hlavní věc, tak doporučuji neštěpit fokus na věci, které nejsou důležité pro chod projektu. Jediná věc, která je důležitá, je návštěvnost. Až budete mít návštěvnost, pak bude čas na to si hrát s detaily.

Radoslav Černý

Ecoblog.cz

Vybral bych si téma, které mi je osobně blízké, aby mě bavilo i bez vydělávání peněz. Současně bych si ověřil, že se o toto téma zajímá i někdo jiný a je ochoten za to utrácet peníze.

Poté bych oslovil affiliate sítě s žádostí o produkty na recenze, které bych následně sepsal.

Pokud bych měl trochu peněz, tak bych web podpořil pomocí placené reklamy. A pokud ne, tak bych na něm o to víc soustavně makal a za rok by už slušně vydělával a za 2 roky by mě už plnohodnotně živil.

Richard Bystricky-Berezvai

repekum.cz, repetebox.cz

Dříve, než bych začal s affiliate marketingem jako takovým, tak bych se více zaměřil na SEO dovednosti.

Affiliate marketing je skvělým způsobem, jak pomoci vlastnímu publiku s výběrem vhodných produktů, nejprve je však potřeba vlastní publikum získat.

A v mém případě, je pro zisk vlastního publika kvalitní znalost SEO klíčová. Prostě jsem se snažil osvojit všechno naráz, teď bych šel víc krok po kroku.

Zdeněk Matuška

zdenekmatuska.cz

Svému já bych vzkázal, ať si důkladněji vybírá dodavatele webů a nerozhoduje se jen podle ceny. Raději si připlatit, než si nechat udělat web, který je technicky nedokonalý a brzdí web v rozvoji.

Další point je, ať si nic nedělám z toho, že přišla aktualizace vyhledávačů. Zdendo, bude hůř. Nejdůležitější ​​message, která se bude hodit i pro nově příchozí do affiliate marketingu: Vše potřebuje čas a vytrvalost. Pokud chcete budovat kvalitní weby, které vám budou vydělávat, tak určitě nic nebude ze dne na den. Každý neúspěch vám v něčem pomůže a může přidat důležitou zkušenost, kterou potom zúročíte v budoucnu. Vytrvalost a pracovní píle je klíč k úspěchu. 

Co bych dnes dělal jinak, když bych začínal tvořit nový web? Vše bych si prvně promyslel, určitě to zná více lidí. Napadne vás nápad na skvělý web, rychle registrujete doménu a jdete tvořit. Po týdnu zjistíte, že to není tak jednoduché, jak se první den mohlo zdát. Když nově tvořím web, tak si nechám minimálně týden na rozmyšlenou. 

Vytvořím si dokument, kam si postupně píšu poznatky k webu. Vypíšu všechny affiliate programy, které lze propagovat, náměty na témata, konkurenčnost a pro mě nejdůležitější, co by si měl člověk před tvorbou projektu udělat, je struktura webu, klíčovka pro obsahový plán.

Jiří Fila

kostkotipy.cz

Co bych dělal jinak/co bych vzkázal svému mladšímu já?

Dvě věci – vydržet a psát. Nebo prostě vydržet psát.

Kdybych měl tu možnost vzkázat něco sobě před pár lety, tak by to určitě bylo, abych vydržel a nezabalil to.

Pokud budujete projekty od nuly, jako já, a nemáte v zádech svoji odkazovou farmu, tak je to v affilu o dost složitější. Vydržet a nevzdat to je zásadní. První výsledky se můžou dostavit po půl roce, nebo taky později.

Udržet si motivaci je proto zásadní. Já sám jsem rozjel několik webů, kde jsem časem ztratil elán a pak jsem to zabalil. Dnes ty weby většinou slouží novým majitelům a vím, že některé z nich na affilu slušně vydělávají. Kdybych vydržel, dnes to mohl být můj příjem.

Druhá rada, kterou bych sám sobě dal, je soustředit se na obsah. Psát články, psát články, psát články.

V začátcích neztrácet čas výběrem šablon, tvorbou loga, nebo super-optimalizací obrázků pomocí pluginů, ideálně aspoň třech. Jsem docela hračička, a s tímhle technickým nastavením webu jsem často pálil hodně času na začátku. V době, kdy je motivace vždycky největší. Kdybych místo hraní si s logem raději trávil čas napsáním několika dalších článků, posunulo by to nový web mnohem dál než super logo z Canvy.

Jaroslav Pajskr

whiskyarum.cz

Dneska už se snažím projekty více plánovat, než se do nich vůbec pustím. To znamená, že si ujasním vizi projektu, udělám si (alespoň v hlavě) jeho koncept: jak bude vypadat (nemyslím dyzajn a logíčko), jaká bude obsahová struktura a podobně. Nakonec přemýšlím nad tím, proč by to měli chtít lidé číst.

Díky těm několika krokům totiž není projekt odsouzený k rychlé smrti, kvůli vyhasnutí počátečního nadšení. Mám plán, vím co dělat, takže jedu podle plánu. Bez toho bych dnes nezačal. Ale je mi jasné, že z toho plánu můžu uhnout a pozměnit ho. 

Dnešnímu Já bych tedy vzkázal: důkladně plánuj, dělej méně práce (která tě nebaví), víc deleguj, spolupracuj s pozitivními lidmi, neboj se vzít do projektu kolegu (spoluvlastníka), méně přemýšlej a více konej.

Peter Chodelka

Spoluzakladateľ affiliate siete Affial.com

Nerob všetko sám.

Nás, ľudí z affiliate komunity, často bavia také veci ako rozbiehať weby na WordPresse, získavať silné odkazy alebo zakladať nové sociálne profily. A to sú činnosti, ktoré človek zvládne aj sám.

Ja som na začiatku tiež veľa vecí robil sám. Sám som nakódoval prvý e-shop (vlastne išlo o statickú webstránku s HTML formulárom, ale splnilo to účel). Sám som písal články pre affiliate magazíny. Sám som menil WordPress šablóny. Sám som spravoval PPC kampane. Sám som kreslil logá (čo nedopadlo najlepšie).

Ale veľmi rýchlo som pochopil, že pokiaľ chcete ako človek aj ako firma vyrásť, je treba rozlúčiť sa s mantrou „sám si to spravím aj tak najlepšie a najrýchlejšie“ a začať si k sebe hľadať tých správnych ľudí.

Som rád, že som začínal podnikať s bratom a hneď som pochopil, aké dôležité je sa spájať a navzájom si dôverovať. Rozdeliť si úlohy. Ja som pre istotu nikdy nevyplnil účtovníctvo a brat zase nikdy nepísal články.

Za posledné roky sme rozbeli asi desať affiliate projektov a prežili iba tie, ktoré majú silný a spoľahlivý tím. Aj dvojica je už tím, ale ideálne keď sme aspoň traja-štyria.

Takže pokiaľ ste stále „one man show“, začnite hľadať ľudí, ktoré majú podobné hodnoty ako vy a budujte spolu veľké veci.

Kdo nic nedělá, nic nezkazí. Jaroslav Hlavinka není affilák a oslovil jsem ho omylem. Zkrátka jsem si spletl jména. 😀

Ale asi to tak mělo být, protože můj omyl ho neodradil, aby mi napsal úplně úžasný doporučení pro všechny začínající i zkušené affiláky.

Jaroslav Hlavinka

jakdelatseo.cz

Kdybych se měl vžít do role affiláka, tak bych se zaměřil na méně konkurenční obor s potenciálem. Při jeho realizaci bych většinu věcí realizoval pomocí existujících nástrojů a najímal si na to schopné lidi.

Méně konkurenční obor proto, abych se nemusel hned od začátku poměřovat a dohánět mnoho affiliate konkurence, která může být schopnější a mít letité zkušenosti daného oboru.

Hledal bych obor, kde konkurence zaspala dobu. Disruptovat dinosaury bude možná snazší. Snažil bych se postavit projekt, který bude založený na přidané hodnotě – buď v detailním a přínosném obsahu (Wirecutter), agregaci obsahu (Firmy.cz, Metacritic), nebo UX (Kiwi.com).

Potenciálem myslím to, že projekt by vůbec na sebe mohl vydělat – tzn. na trhu existují firmy, které by mi daly peníze za traffic, který jim dovedu. A nedíval bych se po provařených velkých brandech, které hledají affiliate partnery, ale spíše po něčem, co brzo ovládne trh a daná firma třeba affiliate ještě vůbec neřeší (nebo krátce), ale pálí peníze v marketingu – možná Driveto, nebo některé zafundované startupy zmíněné zde.

Jednoznačně bych od začátku používal nástroje – například Similarweb, Ahrefs pro odhad trhu a potenciálu, ale v každé aktivitě, kterou bych dělal, bych hledal možnost, jak se k nějakým datům nebo know-how dostat přes už existující nástroje, to-do listy atd. Strašně to usnadní práci a zpřesní odhady.

Asi bych zpočátku tápal v tom, jak najít schopné lidi a jak je správně motivovat, ale přijde mi to jako hlavní motor začínajícího projektu. Buď budeš ten drajv mít ty, nebo někdo, koho najmeš.

Když už projekt běží, tak je to o daily práci na tom, abych měl efektivní a fungující procesy na vše, co se v projektu dělá. Pak už jenom profit $$$.

Martin Javorský

affilman.sk

Ak by som mal začať znova ako začiatočnik určite by som začal takto:

1. Stanoviť si na začiatok rozpočet. A to hlavne v prípade že budete najímať writerov na články alebo budovať linky.

2. Myslel by som vo veľkom začal by som v malom! To znamená zamerať sa na užšie špecifikovnu niche s možnosťou rozšírenia. Napríklad: Hudobné nastroje > Gitara > Elektrická gitara.

3. Začal by som informačnými stránkami a potom smeroval ku komercii.

4. Udržať si focus.

Jakub Havelka

Arecenze.cz

Rozhodně bych sám sobě poradil, abych vše stavěl více na pečlivém průzkumu už na začátku. Všechna témata i vybraná klíčová slova bych podložil daty o hledanosti a konkurenčnosti, a to hlavně z vlastního průzkumu konkrétních slov a stránek ve vyhledávání.

Ze začátku bych klidně vynechal placené nástroje, které to jen pomáhají dělat hromadně. Takže téma pro projekt a obsahový plán bych hledal klidně desítky hodin.

Vybíral bych spíš menší, nudná a méně konkurenční témata než velká a silně konkurenční. Rozdíl v čase a úsilí nutném k dosažení prvních výsledků je mezi velmi konkurenčními a nekonkurenčními tématy obrovský a na začátku je lepší vidět nějaké výsledky co nejdřív a stavět na těchto úspěších – a postupně se dopracovat i k těm více konkurenčním klíčovým slovům.

Určitě bych také šel od nejužší niky postupně do široka. Klidně bych začal jen informačními články, na které se lehce vodí návštěvnost a dopracoval se k více konkurenčním a komerčním slovům, které se lépe monetizují. A hlavně trpělivost, běžet maraton, ne sprint. 🙂

Ondřej Martinek

blog.ondrejmartinek.cz, partnerbox.cz, affilbox.cz

Nevzdávej to, dříve nebo později díky houževnatosti vyhraješ. Protože to se mi podařilo a zpětně bych chtěl, abych to už tehdy věděl a nemusel se tolik stresovat. 🙂 Ale prakticky pro ostatní – obsah a recenze se stále drží na topu, skvěle konvertují, vyhledávače je milují, takže držet se toho. 

A neskákat z niky na niku, ale držet se u jedné déle. Ta hloubka se dříve nebo později projeví, mě nejvíce šlapou letité projekty – které buď můžete vybudovat sami (takže si oddřete tu největší práci sami, ale levněji), nebo si to zkrátíte a někoho vhodného koupíte (a tím ušetříte čas, ale něco to stát bude).

Zpětně přidám ještě něco, co jsem tehdy nedělal – nepodnikej sám. Ve 2 se to lépe táhne, každý pokryjete část práce, část nápadů, část realizace, … V začátcích si toho sice moc nerozdělíte ve 2, ale až vyrostete (a že ve 2 uděláte hromadu práce), tak bude z čeho se dělit. 🙂 

A i dnes po +10 letech v oboru, bych začínal stejně v Česku, možná s odnoží pro Slovensko. Stále je to nekonsolidovaný trh, hromada kampaní, dost příležitostí pro každého, kdo to nevzdá.

Chcete také přidat svůj vzkaz svému mladšímu já? Přidejte své moudré rady do komentářů. Odkazy povoleny. 😉

Chybí vám někdo v seznamu? Napište nám na info@affilbest.cz a třeba se tady brzy objeví další vzkazy. 😉

Photo of author

Autor

Dušan Souček

Affiliate manažer, partner a autor Affiliate Výzvy. Affil mě baví už celou řadu let. Aktivně spravuji několik affiliate programů a tvořím affil weby.

1 komentář u „Co by affiláci poradili svému mladšímu já“

  1. Vypadá to, že všichni sdílíme +- podobné názory. Není snadné něco vzkázat někomu, kde s affiliate začíná, ať už je to mé mladší já nebo začátečník v oboru, protože právě díky, co jsme si vyzkoušeli a čím jsme si prošli dnes víme, co funguje, kde jsou naše slabiny a silné stránky.
    Kdybych začínal dnes já, tak bych se zaměřil na jedno téma/jeden obor (s dostatečným potenciálem pro růst), udělal si klíčovku s hodnocením konkurence v SERP, vybral klíčová slova na která je snazší se prosadit a začal tvořit hodně obsahu a byl trpělivý. Podle toho, jak bych se prosazoval v SERP bych naplánoval další postup, snažil se dostávat k silnějším klíčovým slovu a postupně získával zpětné odkazy, ať už výměnou, nákupem nebo jinou metodou linkbuildingu. Měření a optimalizaci affilu bych nechal rozhodně až na později a netrápil se tím, dokud nebudu mít dostatek trafficu, na začátku je to podle mě zbytečná brzda v růstu.

    Odpovědět

Napsat komentář