Jaroslav Janíček – rozhovor s TOP affiliate manažerem

Poslední aktualizace:

Dnešní rozhovor bude trochu z jiného soudku. Budu dneska zpovídat člověka z druhé strany. Jaroslav Janíček je šikovný affiliate manažera úspěšný affiliate partner a spolumajitel AffilBox.cz

Vítám u dnešního rozhovoru Jaroslava Janíčka. Dobrý den, ahoj!

JJ: Ahoj, dobrý den.

Redaktor:

Jaroslave, mám o tobě několik informací, které bych rád uvedl na začátku našeho povídání:

Jsi dlouhodobým affiliate partnerem, jsi jeden z 5 nej affiliate partnerů kampaně Online jazyky a v neposlední řadě jsi spolumajitelem AffilBoxu, který jste  spolu s Ondřejem Martinkem koupili od hvězdy československého affiliate byznysu Maria Roženského. Taky spravuješ pěknou řádku affiliate kampaní.

❓Zdá se, že velmi podstatná část tvého současného života je spojená s affiliate byznysem, je to tak?

Chci poděkovat za úžasné přivítání, děkuju. A je to jak říkáš, můj život se vpodstatě točí okoko affilu, veškerý byznysy, který mám směřují na affil a jsem zastáncem toho, že člověk by neměl tříštit pozornost a měl by se zaměřit pouze na jednu věc. Takže v podstatě jenom affil je v mém byznysu.

❓Jak jsi se vlastně k affiliate dostal? A jak jsi se dostal k affiliate manažerství? 

Ono je to vlastně úplně jinak. Já jsem se k affiliate dostal vlastně úplně náhodou. Měl jsem asi 3 roky svůj eshop na hodinky a šperky a moc se mu nedařilo. Zboží jsem neměl zas až tak unikátní a zajímavý a Brilantis měl naprosto drtivou převahu na trhu, takže jsem hledal alternativní možnosti, jak svůj eshop propagovat.

Tak jsem si googlil a našel jsem affiliate marketing. A tak jsem o tom začal číst, začal jsem to studovat, pamatuju si, že mě to strašně moc chytlo. Vím, že ještě ten den jsem šel na affilak.cz a stáhnul jsem si knížku od Michala Majgota a celouj sme ji přečetl za ten den. Ne, že by to byla tak krátká knížka, spíš naopak, ale tak moc mne to chytlo, že jsem se na tom zasekl a přečetl ji. Říkal jsem si, že affil mě baví a zajímá.

Naučil jsem se s WordPressem, postavil jsem svůj první web a pak jsem si říkal, že sice mám první web, ale nic mi to nevydělává. Mohl jsem se rozhodnout, jestli si nechám eshop, který mi nevydělává moc peněz nebo se rozhodnu do toho šlápnout, a najdu si nějakou pozici, ve které ten affil budu pořád mít před očima a pořád ho řešit.

První, co mne napadlo, bylo vzít nějakou pozici affiliate manažera. V tu dobu byly otevřené 2 pozice – pro Avast a pro MD nábytek. Šel jsem na oba pohovory a nakonec jsem si vybral Avast. Díky tomu jsem se přestěhoval do Prahy a začal jsem pracovat pro Avast.

Takže tak jsem se dostal k manažerství, ale prvoplánově to pro mne byl stroj na vydělávání peněz, abych je potom mohl vrážet do webu a do propagace na svém webu.

❓Napojil jsi nakonec affil na svůj web s hodinkami? Nebo šel eshop do kopřiv?

To bylo vlastně úplně bokem, mě chytla ta partnerská část, hlavně ta propagace. Přišlo mi super, že máš nějaký web, blog, magazín, ty spíš a ono ti to vydělává provize. Děláš práci, která se zhodnocuje v čase, ty u toho nemusíš být a ono to vydělává. Vlastně jsem ani nepřemýšlel o napojení affilu na ten eshop, přemýšlel jsem o tom, jak v affiliate udělat kariéru, byznys.

Hodinky šly nakonec úplně stranou, nakonec jsem prodal i tu doménu.

❓Taky si někdy střihneš propagaci některé kampaně nebo tě manažerství úplně naplňuje?

Mám to tak 30/30 a dalších 30 je AffilBox. Mě naplňuje ta partnerská část, kdy mám chuť něco vymýšlet,  baví mě se něco učit, implementovat v propagaci a baví mě najít něco, co třeba v Česku ani není. Když něco takového objevím a funguje to tak je to super. Na druhou starnu mě manažersvtví taky naplňuje, protože je to komunikace s klientem, správa programů, komunikace s partnery. Každé má něco do sebe a každé mě nějak naplňuje.

Jinak v tuhle chvilku propaguji vyšší desítky až stovky programů.

❓Jak se člověk vyzná v takovém množství programů?

Těžko. Když si dělám reporty, strávím na tom třeba 2 hodiny, než všechno najdu. Je to těžký. Ale dá se to.

❓A běží ti ty programy současně nebo jen některé?

Já mám velký srovnávací portál 5nej.cz, kde srovnávám služby. Teď  budem zařazovat i cestování, dovolené. Vždycky hodnotím různé produkty, aplikace, kurzy. Díky různorodosti jsem registrován v desítkách programů a běží to současně.  Krom toho mám rád SEO, to mě baví, rád se v něm vzdělávám.

❓Věnuješ se ještě nějakému podnikání kromě affiliate?

Všechno je to o affiliate. Mám AffilBox, mám správy programů, mám 5nej.cz. Plus ještě nějaké zahraniční projekty, ale to se rozjíždí. Jestli někdo řekne, že affiliate končí, končí mé podnikání.  (smích)

❓Narazil jsem na tvůj rozhovor o digitálním nomádění. Co tě vedlo k tomuto stylu života? Vsadím se, že tomu affiliate hodně pomáhá.

Affil a nomádění i manažerství jdou ruku v ruce. Jsem schopen odpovědět klientům do 24 hodin, což jsem schopen odkudkoli i s časovým posunem. Management se dá taky dělat odkudkoli, z Čech i z Bali. O to je nomádění jednodušší.

❓Co vás vlastně vedlo k tomu, abyste si pořídili vlastní affiliate program? Jak moc blízko nebo daleko má affiliate manažer k vlastnímu prostředí? Bylo to třeba vaším společným cílem?

S Ondrou jsme spolu v podstatě 3 roky v kontaktu a před nějakým rokem jsme řešili, že máme nějaké weby a hledali jsme něco, k čemu bychom směřovali. Affiliate se dá dělat dvěma směry: buď děláš pořád kampaně a pořád to střídáš, nebo buduješ nějaký blog, na něm buduješ nějakou komunitu a v podstatě bys té komunitě měl potom přinést nějaký svůj produkt, který třeba potom budeš affilovat a budeš vydělávat skrz ten produkt. Takže my jsme přemýšleli, co by ten produkt měl být a v podstatě když nám Mário předložil tu nabídku, tak to bylo velmi rychlé.

A jak má blízko manažer k tomu – velmi. Z pozice affiliate manažera mám několik programů na různých softwarech, takže vidím různé neduhy různých softwarů. Vidím, co mi ulehčuje práci a co mi ji na druhé straně ztěžuje.  A zase jako partner, který má na propagaci několik desítek programů, vidím zas z partnerské strany, co mi práci ulehčuje a co ztežuje. Takže kombinace všeho mi dává dost velkou představu, co by můj soft měl obsahovat.

A jak nás to zaměstnává? Hodně. Protože je to něco jiného než affil. Je to jiný byznys. Jsou tu klienti, kteří očekávají nějakou úroveň služeb, máš tam vývoj , marketing, komunikaci se zákazníkem. Takže nás to zaměstnává, ale neuvěřitelně nás to baví. Užíváme si to, i developement i marketing. Často se sejdem na rychlý calll a často si voláme do 11 do večera a je to strašně pestré.

affilbox

❓Věnujete se taky programování AffilBoxu?

Ne, na to máme programátora.

❓Když jste s Ondřejem Martinkem kupovali AffilBox, psalo se o jeho rozšiřování do zahraničí. Jak si v tomhle směru stojíte?

Uváděli jsme, že do 3 let bychom chtěli začít v zahraničí, myslím si, že do toho teď šlapeme a za poslední měsíc přibylo hodně funkcí, jako nepřibylo celý rok. Když přidáváme nějaké funkce, už je přidáváme s tím vědomím, aby byly lehce škálovatelné do zahraničí.

❓Četl jsem, že děláš kampaně do zahraničí. Když vytváříš zahraniční kampaň, jsou tam stejné požadavky na připravenost podpory? 

Na zahraničnícch trzích, kde já operuji (Německo, Francie, UK), je víc připomínek, těch věcí se samozřejmě řeší víc.

❓Jakou používáte řeč při propagaci v zahraničí?

Dobrý dotaz. Používám angličtinu a dost často si pomáhám překladačem, když mi někdo napíše v jeho jazyce, mimo angličtinu. A pak zas překladač a odpovídám mu zpátky. Zkrátka jak to jde. 

❓Jak to vůbec probíhá v zahraničí? Nakupuje se přes affiliate více než u nás? Je tam větší obsazenost trhu kampaněmi?

Řekl bych, že určitě. V Německu je třeba trh asi víc vyvinutější než v CZ,  v podstatě můžeme vzít ten náš trh a vynásobit ho třeba 5 krát. To znamená – máme u nás třeba 3 cashbackové portály, v Německu jich je 20, máme 15 kuponových webů, tam jich je 50. Trh je větší, víc nasycený a je tam větší konkurence. Ale když to obrátím na ČR, pak tady máme pořád velkou spoustu příležitostí.

❓Jak to vidíš s potenciálem affiliate podnikání v Česku a Slovensku? Už je trh naplněný? Jak to vypadá s počtem podporovatelů? Je tu ještě prostor pro podporu projektů? Dá se tím uživit?

Já si myslím, že dá. Dá se tím uživit, dají se tím vydělat peníze. Myslím si že v Česko – Slovensku jsou ty příležitosti fakt obrovské. Mě totiž přijde, že poslední dobou velkým tempem roste počet projektů, ve kterých je možné affilovat, ale mnohonásobně méně roste počet partnerů, kteří by je propagovali.

Líbí se mi Affiliate výzva, která teď běží u AffilBestu od Dušana Součka. Takové projekty jsou super a určitě je trh potřebuje.

Je potřeba někomu říct: “Podívej se, pojď dělat affil, my tě ho naučíme krok po kroku a pojď si vybudovat své vlastní online podnikání.” A když takoví lidé budou vznikat  a budou pracovat, pak to pro celý affiliate byznys bude přínosné.

❓Pod AffilBoxem působí také AffilBest a pod Dušanem Součkem neustále rozrůstá a sílí. Jak hodnotíš dosavadní výsledky AffilBestu? Máte jako majitelé AffilBoxu o AffilBestu přehled?

Rozhodně. My jsme s Dušanem poměrně často v kontaktu a spoustu věcí řešíme. Dušan vlastně už dřív, ještě než byl AffilBox náš, jako manažer Online jazyků, dodával AffilBoxu spoustu nápadů a podnětů na to, co by od AffilBoxu potřebovali mít, co by tam chtěli. Takže komunikace i partnerství fungují do dneška. My s AffilBestem komunikujeme pořád a řešíme, co by oni, jako jedni z nejlepších affil manažerů v republice, v AffilBoxu chtěli a co by tam potřebovali, tak, aby spolupráce byla co nejlepší. Samozřejmě sledujeme kampaně, které v AffilBestu jsou a jsme rádi, že jsou na AffilBoxu.

❓Jak už jsem řekl na začátku, jsi také jedním z nejúspěšnějších propagátorů Online jazyků. Co využíváš ty osobně při tvých kampaních? 

Mám nejradši stálejší kampaně. Mám portál 5nej.cz, kde buduji komunitu. Využívám důkladnou recenzi a důkladné testování té služby. Otestujeme tu službu, otestujeme si podporu a na základě výsledků pak děláme recenze. A v tom je asi naše síla. My si vše osaháme, vyzkoušíme a na základě toho řekneme lidem, aby si produkt vyzkoušeli nebo nevyzkoušeli. To je naše síla.

❓Jaký je tvůj osobní recept na úspěch v affiliate marketingu? Je to víc reklama, seznam kontaktů, blog? Nebo něco úplně jiného?

Řekl bych, že úspěch v marketingu je vytrvalost. A jestli si budu budovat web, komunitu na Facebooku nebo nějaký blog, magazín, je to v podstatě jedno. Když se o tom budu učit, budu zkoušet a budu vytrvalý ve své práci, pak stejně jednoou přinese ovoce. A když ne, pak během zkoušení zjistím, žemi funguje něco úplně jiného, co jsem ani netušil. Takže nemůžu doporučit co dělat, ale hlavně být vytrvalý.

❓A teď z druhé strany – na jakou podporu z hlediska manažera kladeš největší důraz? Co ve správné kampani podle tebe nesmí chybět? 

Už jsem nad tím přemýšll i dřív, co má správná kampaň mít. Jednou takhle v pátek v 10 hodin večer, jsem si sedl k počítači, začal jsem tvořit nějaký web, a zjistil jsem, že na jejich webu nemají veřejný XML feed. Napsal jsem do toho eshopu, ale bylo jasné, že mi nikdo neodepíše, nejdřív v pondělí.  Já jsem na tom ale chtěl makat, protože jsem měl volný víkend. V tu chvíli jsem si říkal, že by bylo skvělé, kdyby kampaň měla dostupné všechny informace a já nemusel otravovat manažera. Takže co by kampaň měla mít, by měly být kompletní informace pro partnera, aby nemusel manažera vůbec kontaktovat.

❓Co rozhoduje o výběru produktu do kampaně? Znalost klienta, potenciál prodeje, kvalita produktu, výše provizí? Nebo něco jiného?

Je to mix všeho. Ještě bych doplnil analýzu konkurence. Síla brandu, jak je to s trendem služby, mají cenu, kterou nikdo nenabízí, nabízejí doživotní provizi a další.

❓Důležitý je asi i zájem partnerů, zda ten produkt budou propagovat, že?

Rozhodně. Nebo se potom rozhodnout, že službu, produkt mám na trhu nový, že to nikdo nikdy neprodával přes affiliate. Ale pak zas nemůžu čekat, že to bude skvěle fungovat. Musí počítat s tím, že musím partnery službu naučit propagovat. A to právě skvěle dělá Dušan, bere kampaně, které mají většinou minimální brand a je schopen lidem ukázat jak je propagovat, aby měli úspěch. A to je super.

❓Jak to máš s nabídkami? Máš už své portfolio plné nebo stále doplňuješ další klienty?

Mám plno, ale kdyby se naskytlo něco velmi zajímavého, asi neodolám. Vždycky si ale nechávám prostor pro ty klienty, které už mám, abych je mohl skvěle podporovat

❓Máš raději evergreeny nebo spíše krátkodobé kampaně? Řekl bys, že má jedna z těchto forem nějakou výhodu? A je to stejné z pohledu manažera i partnera?

Mám radši evergreeny, ale právě si říkám, že bych se začal učit něco nového. Že bych se učil něco o tom, jak budovat komunitu okolo webu, projektu, Pak jsou zajímavé krátkodobé kampaně. Když už komunita vybudovaná je a je nějaká zajímavá sleva, potom je zase zajímavé a jednoduché zapromovat v té komunitě a mít nějaký přínos ještě nad dlouhodobou kampaň. Pro mne to znamená nastartovat evergreen kampaň, vybudovat komunitu a pak vybudovat krátkodobé jednorázovky. 

Takže mám rád oboje z pohledu partnera.

Z pohledu manažera je to takové rozbourání rutiny. Když je dlouhodobá kampaň, dělají se věci, které jsou vybudované, rutina. Kdežto když dělám flash kampaň, je to zase o tvorbě webu, podpory, jak to partnerům podat, komunikace s partnery a tak.

❓Kde vidíš největší rezervy u affiliate partnerů? Zapomínají na něco? Dělají někde chybu? 

Nejvíc vidím to, s čím se asi potýká největší část z nás a to je lenost. Jsme jen lidi  a když budu pracovat na nějakém projektu, webu, třeba rok a bude mi vydělávat za rok 2.000Kč měsíčně, pak nesmím říct, že mě to už nebaví, že to nechci dělat. Protože třeba za měsíc už může přijít zlom, kdy to bude vydělávat například 20.000 měsíčně. Je potřeba si uvědomit, že se to děje a počítat s tím.

❓Máš třeba zkušenost s tím, jaké metody propagace jsou u partnerů nejúspěšnější? 

Odpovím diplomaticky. Každý, kdo se na něco specializuje, je na to dobrý. Když někdo pracuje na své emailové databázi a bude rozesílat nabídku na svou databázi, bude v tom dobrý, protože už má nějaká historická data a měření, a stejně tak, kdo dělá třeba propagaci na Faceboku, nebo ten, co dělá SEO.

Objevují se samozřejmě nové možnosti v zahraničí, teď to jsou push notifikace . I když možná už to není in, jde to tam rychle, tam to bylo in před půl rokem.  Pořád jsou nové možnosti, jak propagovat, takže je těžké říct, co je teď hit. 

Mě to připomíná dobu, kdy byl hit poker. Já mám kamaráda profesionálního hráče a před nějakou dobou byl poker hrozný hit a všichni ho hráli. A pak se dostali na nějakou úroveň, kde už zase přestali vyhrávat a začali odpadávat.

A začali říkat: “Ten poker, to už není ono, tam už se nedá vydělat, já už tam nevydělám ani korunu”, a začali odpadávat. A ten můj kamarád má opačný přístup, pořád se hru učí a pořád na trhu funguje, vlastně od toho boomu už je to 3 roky a on pořád roste a pořád vydělává díky pokeru. 

Takže je to o tom, dávat do toho čas a energii a každá propagace je pak dobrá.

❓Máš jako manažer nějaká čísla, poměry, jak lidi přivádějí třeba z facebooku nebo z webu své kontakty?

Ta čísla samozřejmě máme, víme odkud jde traffic, vím jak dělají reklamu a vím ten poměr. Pak se to ale mezi sebou prolíná,  pokud má affilák víc produktů, jako mě funguje můj web, díky kterému mám svou komunitu. Když ale potom pošlu email na databázi, kterou jsem právě vytvořil na mém blogu nebo webu, kde lidé získali informaci díky mému článku, je těžké to hodnotit jako výsledek emailové databáze. Takže těžko se dají říct přesná čísla.

❓Máš pro naše posluchače/čtenáře nějaký fígl, který by jim mohl hodně pomoc v jejich práci?

Podle filmu CzechMadeMan, říká v něm jeden člověk, že toho moc neumí, že umí v podstatě jen kopírovat, ale když něco zkopíruje, pak je výsledek lepší než originál. Takže můj fígl je, že se dívám na weby v zahraničí, pak to přenáším do své hry, do svého podnikání.  Tohle můžu doporučit každému, protože to je to, co mě dostalo, kde jsem dnes. 

Pak můžu doporučit nějaké zajímavé kurzy na vzdělávání, ať už je to třeba Affiliate Výzva od AffilBestu, v zahraničí AutorityHacker na weby,nebo si zaplatit zahraniční fóra, kde se řeší různé typy propagace. Fakt hodně investovat do vzdělání, protože tady je gró podnikání. 

Stoprocentní fígl asi nemám. Nikdy se mi nestalo, že bych našel jeden fígl a ten mi vydělával třeba o 10.000 měsíčně víc. Spíš to byla soustavná práce na něčem, co má smysl a ono to potom roste.

❓Co bys řekl lidem, kteří přemýšlí, jestli vůbec začít s affiliate? Čím by měli začít? Na co by se měli zaměřit?

To je v podstatě zodpovězeno v minulé otázce. Já kdybych začínal, určitě bych to udělal znovu tak, jak jsem to udělal. Zavřel bych se doma s knížkou, naučil se o co tady jde, a pak prostě začal. Určitě bych do toho šel, protože affil v CZ a SK je hodně otevřený a je tady velký prostor a je tady hodně šancí, aby se ještě hodně lidí uživilo. A v podstatě to je všechno. Začít, vzdělávat se a dávat to do praxe.

❓Navážu na to, co jsme tady říkali. Padlo několik specifických výrazů a chci se zeptat právě na to, jestli nováčci v affiliate potřebují nějaké speciální znalosti na začátku nebo můžou být světem online a počítačů úplně nepolíbení?

Já myslím, že můžou být naprosto nepolíbení. Když to vezmu od webových partnerů, v dnešní době si nainstaluji wordpress, pokud potřebuji nějaký builder (stavěč stránek,pozn.), pořídím si například mioweb nebo třeba webnode nebo nějaký nástroj na tvorbu webu, vytvořím si web a přidávám obsah.  Nepotřebuji na to nějaké speciální znalosti, skills (obratnosti, dovednosti, zručnost), ani programování.

A když to vezmu podle partnerů, co dělají facebook, tam je to docela jednoduché, je spousta návodů, jak na to. Vlastně vůbec si myslím, že affiliate není raketové inženýrství. Pro vstup do affilu nepotřebuji speciální schopnosti. Kdybych si řekl, že budu doktor, asi nemůžu hned začít operovat lidi. Ale když si vzpomenu, že budu affilák, pak už večer můžu mít svůj první web. To mi přijde zajímavý. 

❓Zkraje ty výsledky nejsou takové a hlavně forma podání není úplně taková, jaká by měla být, ale chybami se člověk učí a nikdo učený z nebe nespadl. To platí v affiliate naprosto přesně.

Rozhodně. Mám taky zpoustu webů, které jsem už radši pohřbil, o kterých jsem si myslel, že to bude úspěch a vůbec to úspěch nebyl. 

Taky je spousta pastí na affiláky. Já jsem třeba měl v minulosti tendence zaseknout se na vytváření grafiky pro web. Místo abych dělal na obsahu, staral jsem se o grafiku. Logo posunout ještě o dva pixely doprava a  tahle barva se mi nelíbí, to změním. A často jsem se na tom zasekl na několik dní nebo hodin a pak už mi někdy i utekla možnost postavit ten web a už jsem ho třeba nikdy nepostavil. 

❓Co bys řekl těm, kteří chtějí propagovat svůj produkt pomocí affiliate? Na co mají hlavně myslet při přípravě produktů do kampaně?

Affiliate je další forma marketingu. Inzerent by si měl ten svůj produkt vyzkoušet prodávat přes funnel, Facebook, AdWords, a pokud mu to funguje, pak je na řadě vzít affil a začít to škálovat mezi lidi. Pak přivedu partnery, kteří můj produkt umí prodat.

Nemyslím si, že je dobré vymyslet si svůj online produkt nebo offline produkt a jít rovnou do affilu a myslet si, že to spustím a partneři to za mě oddřou, vezmou si svou provizi, já budu v pohodě a oni budou prodávat. Takhle to nefunguje. Když už produkt připravuji, měl bych si ho zkusit prodávat sám a pokud jsem v tom úspěšný, pak bych ho měl nabídnout pro affil trh.

❓Jaké máte plány s AffilBoxem? 

Už to zaznělo, chceme do zahraničí. Chtěli bychom z AffilBoxu udělat produkt, který je jendnoduchý na používání, tak, aby si ho každý mohl nainstalovat do svého webu a věděl, jak to udělat bez špetky programování. Zároveň by měl poskytoval plnou funkcionalitu, aby si na AffilBoxu mohl postavit svůj program eshop, sázko, online produkt nebo kdokoli jiný.

Myslím si, že náš ultimátní cíl je AffilBox zachovat funkční, ale s plnou funkcionalitou. Je to celkem těžká záležitost a uvidíme, jestli se nám to povede nebo ne. A samozřejmě chceme do zahraničí, kde prostor na trhu taky je. A tam bychom se, myslím, mohli odlišit od konkurence. Nastavení jejich softwaru zabere velkou spoustu času.

❓Jakých kampaní se uživatelé budou moci dočkat? Je něco na spadnutí?

Zajímavý a aktuální na AffilBoxu je evergreen od EasyLinga a Online Jazyků. Zároveň se blíží několik zajímavých, i mezinárodních, projektů, ale bohužel nesmím v tuhle chvilku nic říct. Doporučuji sledovat twitter, facebook, web AffilBoxu, určitě o tom budeme psát. 

Plánujem v horizontu do 2 měsíců spustit dvě zajímavé kampaně. (do poloviny května 2020, pozn.red.)


Děkuji za velice příjemný rozhovor, za příjemné popovídání, věřím, že tenhle rozhovor určitě spoustě lidí hodně přinese a že je i pobaví, protože to by měl být také jeden z důvodů, proč rozhovory děláme. A budu se těšit, že se potkáme u nějaké kampaně a třeba i v budoucnu osobně. A hlavně chci popřát, ať se daří!

Photo of author

Autor

Pavel Kuchař

Online podnikatel a aktivní affiliate partner. Účastník Affiliate Výzvy.

Napsat komentář