Jak ještě zlepšit pozici svého webu na Googlu?
Už jste provedli analýzu klíčových slov, odpovídajícím způsobem napsali texty pro vaši stránku, upravili URL, meta popisek a ALT texty obrázků – jednoduše řečeno jste precizně nastavili svoje on-page SEO, kterému se podrobně věnujeme v našem předchozím článku.
Ale můžete udělat ještě něco?
Pozici stránky ve vyhledávání neovlivňují jen data na samotném webu (on-page SEO), ale i celá řada faktorů z vnější (tzv. off-page SEO).
A právě jenom komplexní kombinace obou těchto přístupů dokáže vytáhnout vaši stránku na vrchní příčky vyhledávání.
Co konkrétně spadá pod off-page SEO a jak ho využít, aby co nejvíce vzrostla návštěvnost vašeho webu?
Co je to off-page SEO
Narozdíl od SEO na samotném webu, nad kterým máte kompletní kontrolu a je předem poměrně jasné, co vše pod něj spadá, je off-page SEO mnohem širším tématem, které jde v praxi uchopit různými způsoby.
Jednoduše řečeno jde o všechny faktory, které vyhledávač používá při vyhodnocení pozice vaší stránky, které se ale nenacházejí na ní.
Tradičně se pod pojmem off-page SEO rozuměl především linkbuilding, ale v dnešní době nejúspěšnější affiliate weby, e-shopy, blogy a další weby těží z rozsáhlé off-page strategie, která kombinuje několik různých metod.
1. Budování backlinků
Linkbuilding už dávno patří do arzenálu většiny odborníků na SEO. Jde o metodu, kdy skrze umístění odkazu na váš web na cizích stránkách roste hodnocení jeho kvality na Googlu a zobrazuje se tak výše ve výsledcích vyhledávání.
Aktuální algoritmy Googlu dělají z backlinků nutnou součást jakékoliv SEO strategii a vyplatí se jim proto věnovat zvýšenou pozornost – i pokud jste například zpětné odkazy pro váš web budovali už před nějakou dobu, rozhodně má smysl zkontrolovat, zda jsou stále aktivní a případně požádat o jejich obnovení (nebo najít nové příležitosti pro získání dalších backlinků).
Při sestavování své nové linkbuildingové strategie dbejte hlavně na:
- autoritu – každý web má na Googlu určitou autoritu, tj. hodnocení kvality obsahu na daném webu, které naznačuje, jakou váhu mají odkazy z něj
- relevanci – backlinky z webů se stejným tematickým zaměřením jako odkazovaná stránka jsou efektivnější
- unikátní domény – různorodost odakzujících domén může být důležitějším faktorem než samotný počet zpětných odkazů
2. Content marketing
Obsahový marketing je trendem posledních let. A kromě toho, že je extrémně efektivní sám o sobě zároveň může výrazně pomoci s vaším SEO.
Funguje jako kombinace on-page a off-page taktik, kdy je cílem vytvořit hodnotný a “sdílitelný” obsah (příspěvky na blog, infografiky atd.), který vede jak k např. zvýšení času stráveného na stránce, tak právě i třeba zmínek a odkazů na váš obsah na jiných webech.
3. Sociální sítě
4.7 miliard lidí používá sociální sítě a platformy jako Facebook a Instagram dnes v některých ohledech dokonce nahradily některé z funkcí klasických vyhledávačů.
Prezentace vašeho internetového obchodu nebo webové stránky na sociálních sítích je tak plnohodnotnou součástí strategie jejího zviditelnění – a to, jak na sociálních sítích budete vystupovat, značně ovlivní dojem, který z vás budou vaši (potenciální) zákazníci mít.
Doporučujeme pečlivě zanalyzovat svou cílovou skupinu a nastavit firemní komunikaci na sociálních sítích tak, aby jí odpovídala.
4. Google My business
Součástí rankingového algoritmu Googlu je i jeho funkce “My business”. Jde o snahu Googlu nabídnout svým uživatelům co nejvíce dat o určitém obchodu/firmě na jednom místě v přehledné formě.
Když vyplníte všechny potřebné informace, budete pro vyhledávač věrohodnější a zlepší se i vaše pozice ve výsledcích vyhledávání. Zároveň to bude mít efekt na UX a zákaznickou spokojenost.
5. PR články
Tiskové zprávy a spolupráce s externími médii byly dlouhou dobu jinou marketingovou disciplínou než SEO, ale hranice mezi nimi pomalu mizí.
PR je skvělým způsobem, jak získat backlinky s vysokou autoritou (požádejte redaktora o do-follow backlinky).
Přestože navázání spolupráce s úspěšnými médii může být složité, když se budete soustředit na vytváření smysluplných tiskových zpráv, které nejsou prodejní, ale informují a důležitých a relevantních faktech, časem se jich někdo chytí.
6. Srovnávače cen
74 % online zákazníků využívá srovnávače cen, aby našli tu nejvýhodnější nabídku. Jde tak o skvělý prodejní kanál, který e-shopům nabízí možnost oslovit zákazníky, kteří už hledají konkrétní produkt a dosáhnout tak bezkonkurenčních konverzních poměrů. Srovnávače cen jde zpravidla rozdělit do dvou kategorií:
- Obecné srovnávače jako Heureka, nebo Zboží.cz, které měsíčně oslovují kvanta uživatelů a nabízí široký sortiment produktů roztříděných do určitých kategorií.
- Specializované srovnávače, které se zaměřují na konkrétní typ produktů/služeb, a přestože mají nižší návštěvnost, tak jsou obvykle konverznější. Na českém trhu jde např. o módní srovnávač Modio.cz. Ten nově funguje i na Slovensku jako Modio.sk.
7. Influencer marketing
Specifická disciplína marketingu je spolupráce s influencery. Dříve šlo především o sponzorované příspěvky na blogy, dnes může jít o cokoliv od YouTube videa po příspěvek na TikToku.
Jde o efektivní způsob jak oslovit nové publikum, zlepšit prezentaci svojí značky i SEO na dané platformě.
Ale pozor! Nepoužívejte placené spolupráce jako nástroj na linkbuilding – placené odkazy jsou totiž proti pravidlům Googlu a mohli by váš web spíše ohrozit.