Prvních 10.000 Kč z affiliate webu a co bych udělal jinak

Poslední aktualizace:

Chystáte se začít vydělávat na affiliate marketingu? 

Nebo to už zkoušíte, ale výsledky nestojí za řeč?

Tenhle článek píšu v okamžiku, kdy moje vlastní affiliate weby dosáhly takového malého milníčku. 

V průměru mám tento rok (2022) jednu placenou konverzi denně. 

Na peníze to je už od léta poctivých 10.000 Kč měsíčně.

Pro někoho moc, pro někoho moc málo. Pro mě splněný cíl a silná motivace tlačit to dál.

Ale tenhle článek je o něčem jiném.

Je to hlavně o chybách, které jsem na té cestě udělal.

A taky o tom, jestli by to šlo rychleji.

Upřímně si myslím, že to rychleji nejde.

  • Každý má své tempo, motivaci a taky možnosti. A to je dobré respektovat. Nehrát si na mistra světa a zbytečně neriskovat.
  • A hlavně výsledek nejvíc ovlivňují vaše zkušenosti. A ty nezískáte jinak, než tím, že věci budete dělat.

Možná se mnou nebudete souhlasit, ale ani po přečtení tohoto článku, nebudete mít jistotu, že to zvládnete rychleji a efektivněji.

Pokud se vydáte na cestu affiláka, tak jedinou jistotu, kterou vám můžu garantovat je fakt, že budete dělat chyby.

A to jak rychle je dokážete najít, analyzovat a opravit většinou rozhoduje o tom jak rychle přijde úspěch, který chcete.

Nejlíp to stejně řekl Rocky. 💪

1. Vybral bych si pořádnou niku

Teď už vím, že web nestavím na rok, nebo dva. Moje filosofie není, vydělat na nějakém trendu, nebo využít díry na trhu.

Tohle jsme dělali, když jsme v affilu valili PPC reklamy a skákali jsme z jedné příležitosti na druhou. Bylo to hrozně vysilující.

Chci weby a projekty, které budou pomaličku růst a vydělávat pravidelně. A hlavně budou odolávat nejrůznějším trendům, módě, nebo třeba google updatům.

A hlavně to budou weby v dostatečně široké oblasti, aby mohly obsahově i kvalitativně neustále růst. 

Tohle můj první affiliate web právě nesplňoval.

Nika (oblast) byla příliš mala a celé to stálo na jednom affiliate programu, který do teď dělá cca 80 % výkonu celého webu. Je tomu přizpůsobený i název (doména). 

Je to velké riziko a nedává to smysl. Neumožňuje mi to pořádně růst a přidávat další témata.

Byla to zkrátka taková hurá akce. Teď to z nadhledem beru jako velkou školu a další weby stavím už mnohem rozvážněji a strategičtěji.

Třeba mě láká nábytek, nebo káva. Což jsou velmi zajímavé niky.

Podrobněji jsem to sepsal do článku: Jak si vybrat affiliate niku.

2. Naplánoval bych detailně prvních 100 článků

ukázka tvorby redakčního plánu z 3. modulu Affiliate Výzvy

Tohle úzce souvisí s předchozím bodem. Pokud nedokážete dopředu naplánovat pořádný redakční plán, tak jste velmi pravděpodobně ve špatné nice. 😉

❌ Já do toho ale šel opět trošku po hlavě. Na začátku jsem neměl vůbec žádný plán.

Možná tak cca 5 – 10 článků, které jsem rychle napsal, nebo někomu zadal. 

Vůbec v tom nebyla strategie. Nepřemýšlel jsem nad obsahem, aby to dávalo smysl uživatelům, nebo aby šel dělat efektivně interní linkbuilding.

A hlavně aby to byl konverzní obsah.

✅ Teď bych si dopředu naplánoval minimálně 100 článků, které by byly přibližně rozděleny podle tohoto vzorce:

  • 50 % žebříčkový články ve stylu XY nejlepších “produktů”.
  • 25 % návodný a užitečný články „how to“
  • 25 % autentické recenze produktů / e-shopů

Témata bych sestavoval na základě hledanosti klíčových slov, konkurence a potenciálu na získávání konverzí.

A nezačal bych s tvorbou webu, dokud bych neměl naplánovaných těch 100 článků (témat). 

To je totiž dostatečně velká základna, která vás donutí se nad obsahem vašeho webu opravdu zamyslet.

Prvních 10 článků vysypeme z rukávu rychle, ale dát do kupy 100 článků, kde je potenciál, a nízká konkurence si už vezme hodně času.

Rozhodně to není ztráta času. Spíš se na to dívám, jako na takové důkladné ověření potenciálu niky.

3. Dal bych fokus na čtenáře

Tohle byla pro mě velká změna v myšlení a přístupu k tvorbě obsahu. 

screen ze search console za 16 měsíců

Tohle jsou data!

  • 1,5 milionu lidem se zobrazili na Google vaše stránky. 
  • Z toho jenom 56 800 přišlo na váš web.
  • Tenhle projekt má teď cca 120 konverzí a tržbu za tu dobu nějakých 63.000 Kč.

Analytik by vám řekl, že je to zisk za návštěvníka: 1,10915493 Kč.

A třeba…

Zkuste nasadit víc reklam, třeba se to zvedne. 

Jenže za všemi těmi grafy jsou lidé a jejich přání, nebo potřeby. A tenhle analytický pohled přes čísla to jenom víc a víc odosobňuje.

❌ A to mi trošku na té cestě přestalo vyhovovat.

Dnes se spíš ptám, proč se z toho 1,5 milionu zobrazení prokliklo na můj web jenom 56.800 lidí?

  • Mám tam špatný témata článků?
  • Co lidi bude víc zajímat?

Proč z těch 56.800 lidí udělalo na základě mého obsahu objednávku jenom cca 120 lidí?

  • Chybí mi v článcích něco, co lidé potřebují číst?
  • Jaký informace jim můžou chybět?

A možná nejdůležitější otázka!

  • Když si po sobě přečtu ten článek, co dávám na web, je to něco, co by mě přimělo nakoupit (udělat konverzi)?

Dát fokus na lidi!

Z mého pohledu je tohle něco, co odlišuje dlouhodobě úspěšné projekty od těch neúspěšných.

V affiliate světě možná ty projekty, které se staví jenom kvůli penězům a ty které se staví s nějakým dlouhodobým přesahem a upřímnou snahou lidem pomoct.

Abyste mi správně rozuměli, stále se při tvorbě budu řídit čísly a analýzami. A vy byste měli také.

✅ Naučil jsem se ale za těmi čísly vidět reálný lidi. Čtenáře, kterým se snažím svým webem pomoct.

A nad každým článkem, odstavcem, nebo slovem na webu se zamýšlým pohledem konečného čtenáře. Je to opravdu něco, co mu pomůže?

Nebo to tu mám jenom proto, že nějaký data říkají, že by to tu mělo být?

❌ Už určitě nechci tvořit weby pouze s cílem urvat provizi a nastrčit nějak do cesty zákazníka svůj affiliate odkaz.

S touhle „osobní filosofií“ vytvořím příští rok několik nových webů, posílím naše současné a minimálně ztrojnásobíme výkon.

A za rok vám o tom zase napíšu.

Těšíte se? 😉

4. Najal bych ty nejlepší copywritery

Tahle chyba mě stála asi nejvíc peněz a času. A kdybych ji neudělal, tak by to možná šlo rychleji. 🏎

Opět to trošku souvisí s předchozím bodem.

Pokud tvoříte obsah jenom na základě hledanosti klíčových slov a nezajímá vás moc užitečnost obsahu pro lidi, tak ani nebudete moc řešit kvalitu textů.

❌ Nechápu, jak jsem si mohl myslet, že takhle je to správně. Opravdová kvalita a užitečnost textů pro čtenáře byla až na druhém místě.

Takže jsem logicky najímal ty nejlevnější copíky a podle toho taky naše weby vypadaly.

Samozřejmě, že takový obsah nemá šanci na úspěch. Nepomáhá lidem a vám nepřináší konverze.

Teď některý naše články předěláváme a přepisujeme už napotřetí.

Asi si dokážete představit, kolik to stojí času a peněz.

✅ Teď bych se už od začátku zaměřil na co možná nejkvalitnější obsah a najal na to kvalitní lidi.

Jsem přesvědčený, že když já chci vydělávat pořádný peníze, tak taky musím férově zaplatit i spolupracovníky, kteří mi s tím vším pomáhají.

Když budu šetřit, tak i výsledek pro mě bude takový úsporný.

A to nikdo nechce.

TIP: Co by 17 zkušených affiliáků poradilo svému mladšímu já?

5. Dělal bych jenom 1 projekt

Slyšíte to, ze všech stran. Dělejte raději jednu věc pořádně, než 10 věcí jenom na 10 %.

❌ Já si na začátku myslel, že vím přesně jak stavět affiliate weby a rozjel jsem hned několik projektů najednou.

Teď mám už jenom 3 a samozřejmě je tam jeden, který generuje 80 % zisku a má největší potenciál.

A já se mu věnuju jenom z jedné třetiny.

✅ Kdybych teď začínal znova, tak bych se zaměřil pouze na jeden projekt a ten se snažil vybudovat co nejkvalitněji a nejrychleji.

6. Propagoval bych jenom několik značek / e-shopů

Vzpomínám si jak pro mě byl na začátku problém zorientovat se v affiliate sítích a dalších affiliate programech.

Připadal jsem si jak totální nemehlo. Před tím 6 let jako affiliate manažer, odkoučovaných několik milionových kampaní, ale po registraci do sítě, nevím kde najít svůj affiliate odkaz.

Dnes se tomu musím smát. 😂

Ale když začínáte, tak je pro vás všechno nový a můžete se z toho cítit zahlcený.

Zápasil jsem i s tím, jaký e-shopy propagovat dřív. Protože všechno na začátku vypadá jako báječná příležitost.

❌ Zkrátka jsem se neuměl rozhodnout a vybrat si. Chce to říct ne ostatním příležitostem.

✅ Teď bych si vybral jenom několik e-shopů. Možná tak 1 – 2 affiliate sítě a několik vlastních affiliate programů.

A s těmi bych začal. Na začátku je těch věcí opravdu hodně a je lepší si nepřidělávat další starosti.

Programy bych vybíral pečlivě na základě dat, ale i osobních preferencí. Tady jsem to trošku víc rozepsal.

7. Dělal bych jenom vlastní obrázky a fotografie

✅ Dnes už téměř do všech článků dáváme pouze vlastní fotografie. Je to pracné, ale je to naše!

Fotobanky využíváme pouze výjimečně.

Možná to vypadá složitě, ale je to nejjednodušší cesta jak udělat autentický a originální obsah na web.

❌ Na začátku jsem se ale zase snažil „šetřit“ čas a dávali jsme do článků fotky z free fotobank.

Vraťte se k bodu 3.

Lidi nezajímají fotky, které jsou na stovkách dalších webů. Lidi chtějí vidět vaši osobní zkušenost.

8. Linkbuilding bych dělal co nejpřirozenější

❌ Tohle jsem na začátku zbytečně přehnal. Trošku jsem se nechal strhnout komunitou a trošku zahraničními podcasty o affiliate marketingu.

Pravdou ale je, že linkbuilding opravdu umí vaše články posouvat výš ve výsledcích vyhledávání.

Více v našem článku o linkbuildingu.

Mám ale osobně vyzkoušeno, že nemusíte fanatický měnit odkazy jak na běžícím páse. Mnohem lepší je zaměřit se na kvalitní obsah a na něj získat pár kvalitních odkazů.

✅ Já bych na začátku linkbuilding řešil minimálně. Dělat to kvalitně si vezme svůj čas a ten je lepší věnovat do tvorby obsahu.

Zkoušel bych jenom oslovovat e-shopy pro které jsme napsali recenze. A chtěl bych po nich odkaz z jejich webu.

Pokud to je opravdu kvalitní a užitečná recenze, tak nebude problém ten zpětný odkaz získat. 😉

9. Netlačil bych tak na pilu

Svůj cíl pro rok 2022 jsem splnil.

Možná si ale říkáte, že nebyl velký (jedna konverze denně).

A určitě si taky říkáte, že to není něco, čím by se dalo chlubit.

10.000 Kč není žádné velké terno. Navíc když všechno vrážím zpět do obsahu.

Jak jsem psal v úvodu, je to takový „milníček“ na cestě. 😉

Affil weby vnímám mnohem víc jako investici a budování něčeho trvalého, co má opravdovou přidanou hodnotu pro lidi.

Rád affiliate weby přirovnávám k investování do nemovitostí.

Jen místo počáteční investice několika milionů vám bude stačit pár tisíc a váš čas. Nebo pár desítek tisíc na delegování tvorby.

A možná se vám, tak jako mě, povede během prvních 2 let dostat na „příjem z nájmu 10.000 Kč“. 😉

Peníze, které z toho tečou jsou jenom takové skóre a možná pro někoho měřítko úspěchu.

Můj cíl na příští rok je 1.000 Kč tržba z affilu / den. Pokud vydrží současný růstový trend mých webů, tak by to neměl být problém.

Což samozřejmě pořád nejsou peníze, které by mě uživily. Já ale teď nechci mířit výš. Nechci na sebe příliš tlačit.

Chci si to hlavně užívat.

A teď po 2 letech divokého začátku jsem přesvědčený, že moje weby mi to za pár let bohatě vrátí. 😉

❌ Na začátku jsem to ale tak neměl a chtěl jsem aby to co nejrychleji začalo vydělávat. Dost jsem to tlačil a ono to samozřejmě nešlo.

A samozřejmě díky tomu přicházely chvíle, kdy jsem díky tomu vůbec neměl chuť a elán pokračovat.

Tuhle chybu už nechci nikdy udělat.

10. Psal bych si deník

Zdroj: Affiliate koktejl (skupina na FB)

Možná to někomu zní moc ezo, nebo dokonce infopodnikatelsky, ale deník je opravdu takový hezký pomocník.

Je neuvěřitelně motivující, když se podíváte do deníku 3 měsíce zpět a uvědomíte si, jakou cestu už jste ušli.

Při budování affiliate webů musíte sakra dlouho čekat na ten moment, kdy budete mít pocit, že vám to dává smysl. Že vám to začíná vracet energii a peníze, které do toho dáváte.

Přijde období, kdy se na to budete chtít 💩 A přesně v těchto dnech je fajn, podívat se zpětně jakou cestu už jste ušli.

✅ Já si takhle zaznamenával první rok mého prvního affiliate webu a teď tyhle poznámky plné emocí mají k dispozici všichni studenti Affiliate Výzvy.

❌ A štve mě, že letos, kdy to začalo být konečně trošku zajímavý jsem v psaní deníku nebyl tak důsledný, jak bych chtěl.

Ať se vám daří a zase za rok u podobného článku. 😎

Affiliate reporty 2023

V půlce roku 2023, jsem se rozhodl, že budu své affil snažení mapovat detailněji v pravidelných měsíčních přehledech.

Photo of author

Autor

Dušan Souček

Affiliate manažer, partner a autor Affiliate Výzvy. Affil mě baví už celou řadu let. Aktivně spravuji několik affiliate programů a tvořím affil weby.

5 komentářů u „Prvních 10.000 Kč z affiliate webu a co bych udělal jinak“

  1. Dušane, pecka článek. 🙂
    10 000 Kč / měs. může znít jako málo, ale vědomí, že tyhle peníze ti potom tečou pravidelně, i ve dny, kdy se tomu nevěnuješ, i v noci, kdy spíš, to se mi na tom líbí a proto to dělám.
    Je hezký číst něco, co jsem si musel taky za ty roky sám objevit, třeba že zkratky v podobě kopírování existujícího, neoriginální fotky atd. prostě nebudou tak dobře fungovat a důležitý je vydržet a udržet si motivaci, protože ono to funguje.

    Odpovědět
    • Díky moc, Honzo. 😉 Máš pravdu, že se musí vydržet. Já jen vždy k tomu rád dodávám, že se musí vydržet dělat ty správné věci. Ať se daří.

      Odpovědět
  2. Super čtení Dušane, je fajn číst v dnešní „instantní“ době o tom že úspěch se nerodí přes noc, ale po cestě člověka potkávají výzvy. Podělit se o to jaké výzvy a jak je řešil je inspirující. Pro někoho je 10k měsíc málo, ale chytrá práce se násobí. Díky

    Odpovědět

Napsat komentář